Svenska Basketbollförbundet siktar på Basket-EM 2021

Svenska Basketbollförbundets styrelse har beslutat att fortsätta jobba för att undersöka möjligheterna till att arrangera basket-EM 2021. Det är damernas gruppspel som ligger i fokus. Beslut om ansökan tas under våren 2019.
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Fram till dess ska SBBF ta fram ett beslutsunderlag. Även herr-EM finns på agendan för 2025. Sedan några år tillbaka har SBBF jobbat med att ta fram en evenemangsstrategi för att kunna höja intresset för basket, skapa bättre möjligheter för samarbetspartners att engagera sig och för att öka kompetensen inom Basketsverige.

I strategin, som gäller åren 2016-2025, fastslogs att Stockholm är basen för ett eventuellt hemma-EM i framtiden givet det stora publikunderlag som finns i närområdet. Publikrekorden på Hovet mot Bosnien, Kroatien och Turkiet har bekräftat detta och gett ytterligare motivation för att satsa vidare. SBBF:s styrelse nu beslutat att intensifiera arbetet för att ta hem gruppspelet i damernas Eurobasket 2021 till Stockholm.

Samtidigt har SBBF visat intresse för en ansökan om gruppspel för Eurobasket 2025 (EM herrar). Ett eventuellt arbete för detta kommer att finnas med i de långsiktiga evenemangsplanerna men om eventuell ansökan sker dock tidigast 2021.

- Fick man önska skulle vi naturligtvis gått vidare med både Dam- och Herr-EM 2021 men det är bara att konstatera att det är två jättearrangemang och vi har inte möjlighet att klara av dessa samma år. En enig styrelse har därför beslutat att vi från och med nu kör vidare med fullt fokus mot en ansökan om att få arrangera gruppspel i EM för damer 2021  i Stockholm, säger ordförande Mats Carlson.

För att växla upp arbetet kommer nu en bid manager att anlitas för att göra ett beslutsunderlag och ta fram de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna för att lyckas. Detta görs tillsammans med Stockholm stad och Stockholm Live (som driftar Hovet och Globen).

Ett slutgiltigt beslut kring huruvida Sverige ansöker om Eurobasket 2021 för damer kommer att tas under våren 2019.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto