Svenska Basketbollförbundet siktar på Basket-EM 2021

Svenska Basketbollförbundets styrelse har beslutat att fortsätta jobba för att undersöka möjligheterna till att arrangera basket-EM 2021. Det är damernas gruppspel som ligger i fokus. Beslut om ansökan tas under våren 2019.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Fram till dess ska SBBF ta fram ett beslutsunderlag. Även herr-EM finns på agendan för 2025. Sedan några år tillbaka har SBBF jobbat med att ta fram en evenemangsstrategi för att kunna höja intresset för basket, skapa bättre möjligheter för samarbetspartners att engagera sig och för att öka kompetensen inom Basketsverige.

I strategin, som gäller åren 2016-2025, fastslogs att Stockholm är basen för ett eventuellt hemma-EM i framtiden givet det stora publikunderlag som finns i närområdet. Publikrekorden på Hovet mot Bosnien, Kroatien och Turkiet har bekräftat detta och gett ytterligare motivation för att satsa vidare. SBBF:s styrelse nu beslutat att intensifiera arbetet för att ta hem gruppspelet i damernas Eurobasket 2021 till Stockholm.

Samtidigt har SBBF visat intresse för en ansökan om gruppspel för Eurobasket 2025 (EM herrar). Ett eventuellt arbete för detta kommer att finnas med i de långsiktiga evenemangsplanerna men om eventuell ansökan sker dock tidigast 2021.

- Fick man önska skulle vi naturligtvis gått vidare med både Dam- och Herr-EM 2021 men det är bara att konstatera att det är två jättearrangemang och vi har inte möjlighet att klara av dessa samma år. En enig styrelse har därför beslutat att vi från och med nu kör vidare med fullt fokus mot en ansökan om att få arrangera gruppspel i EM för damer 2021  i Stockholm, säger ordförande Mats Carlson.

För att växla upp arbetet kommer nu en bid manager att anlitas för att göra ett beslutsunderlag och ta fram de ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna för att lyckas. Detta görs tillsammans med Stockholm stad och Stockholm Live (som driftar Hovet och Globen).

Ett slutgiltigt beslut kring huruvida Sverige ansöker om Eurobasket 2021 för damer kommer att tas under våren 2019.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.

BASKET: Ackreditering till VM-kvalet öppen28.5.2018 10:24Pressmeddelande

28 juni fortsätter Sveriges herrlandslag jakten på VM i Kina 2019 med VM-kval och en avgörande match mot Lettland på Hovet i Stockholm. Det blir ytterligare en chans för baskethistoria och en match du inte vill missa.VM-kvalmatcherna är på en helt ny nivå för svensk landslagsbasket, vilket innebär större arrangemang och fler krav från Internationella basketförbundet (FIBA). För att ackreditera sig till VM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för respektive match. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga. Viktiga datum Ackrediteringen öppnar 4 veckor innan landslagsfönstret: 28 maj (öppen) Ackrediteringen stänger 3 dagar innan första matchen i fönstret: 25 juni Alla ackrediteringsansökningar som inkommer senare än 25 juni behandlas individuellt. Registrera profil/ackreditering Skapa ett konto i FIB