Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Svenska Basketligan Dam blir 14 lag

Borås Basket och Östersund Basket tar steget upp i SBL Dam. Förbundsstyrelsens beslut innebär att den högsta damserien slår rekord i storlek – aldrig tidigare har 14 lag funnits på den nivån.

Basketettan norra och södra hann bara med några omgångar innan serierna pausades – och en bit in på 2021 beslutade Svenska Basketbollförbundet att avsluta alla förbundsserier förutom SBL Herr och SBL Dam.

För Borås Basket och Östersund Basket innebar detta att möjligheten att sportsligt kvalificera sig försvann. Eftersom inget lag kan flyttas ned från SBL Dam denna säsong krävdes alltså en utökning av serien för att bereda lag från Basketettan plats.

- Det Borås och Östersund presenterade var stabila organisationer med realistiska planer på hur de ska etablera sig på den högsta nivån. Sportsligt var de ju förhindrade denna säsong att kvalificera sig men givet den basketkultur som finns på respektive ort ser vi stora möjligheter för dem att bygga konkurrenskraftiga lag, säger tävlingsansvarig Olle Lundén.

Beslutet innebär att SBL Dam kommer att innehålla 14 lag nästa säsong, fler än någonsin tidigare.
– Det är glädjande att damsidan fortsätter att växa, det var inte länge sedan vi gick upp till 12 lag och nu blir det alltså två till. Det är viktigt för basketen att vi får en bred geografisk täckning, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.