Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

En av de viktigaste säkerhetsutrustningar som ett fordon har är däcken. Det är viktigt att vi i branschen rekommenderar ett däck som är anpassat till fordonsägarens fordon, för att säkerställa att man färdas säkert. Samtidigt vill SFVF ta upp kampen mot svarta, olagliga och oseriösa däckföretag i Sverige.

Utbildningen till Certifierad Däcktekniker gör man via Däckskolan, antingen via SFVF eller den gemensamma däckskolan som SFVF driver tillsammans med Mekonomen Group och Bileko Tires.

Grunderna i utbildningen är baserade på STRO:s handbok (The Scandinavian Tire & Rim Organization). De normer som utarbetats av STRO är baserade på tillämpliga internationella normer med anpassning till speciella nordiska behov.

- Genom att gå denna utbildning så säkerhetsställer du att ditt företag har rätt kompetens vad det gäller lagar, regler och krav. Vilket i sin tur säkerhetsställer att konsumenten alltid färdas lagligt och har rätt information om vad som gäller. SFVF vill som alltid underlätta bilägarens val av verkstad när man ska köpa nya däck och fälgar, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på SFVF och utbildare på däckskolan.

Önskar du mer information kring Certifierad Däcktekniker är du välkommen att kontakta
Michael Bergvall: 076-328 19 90 eller michael.bergvall@sfvf.eu

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).