Svenska Bostäder uppmanar alla stockholmare att hälsa på sina grannar

Allt börjar med ett hej. I trappuppgången, i tvättstugan, i soprummet. Ett litet ord med stora efterdyningar inom både trygghet och välmående. Nu drar Svenska Bostäder i gång ”Hej granne!”. En uppmaning till alla stockholmare att ta några extra sekunder i vardagens möten och hälsa på sina grannar.

Ensamhet är ett ämne som har diskuterats länge, i olika former. Sverige har en hög andel singelhushåll och en stor del av de boende i storstäderna känner sig ensamma. Ofrivillig ensamhet bidrar till både psykisk och fysisk ohälsa.

Forskning visar dock på att så kallade tunna band, en form av ytliga och ofta tillfälliga kontakter mellan människor i vardagen, gör stor skillnad för både välmående och trygghet. Dessa tunna band är viktiga för att skapa sociala sammanhang, för att bidra till gemenskap och för att motverka ensamhet. Något så enkelt som att säga hej och byta några ord med en granne ökar därför både trivseln och tryggheten i grannskapet.

Baserat på denna forskning har Svenska Bostäder tagit fram kampanjen ”Hej granne!” – en uppmaning till alla stockholmare att skapa de där ytliga relationerna med sina grannar.

-       Nästa gång du stöter på din granne, säg hej. Fråga hur de mår. Eller varför inte hälsa på någon när du är ute på stan? Tillsammans kan vi skapa en tryggare, mer välmående stad, säger Ida Strutt, kommunikationschef på Svenska Bostäder.

Fakta:

Hej granne! är en kampanj av Svenska Bostäder som kommer synas på stadsinformationstavlor runt om i Stockholms stad under perioden 10 oktober 2022 till 30 oktober 2022. Kampanjen kommer även att köras på Svenska Bostäders sociala medier under samma period.

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 80 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 28 500 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.