Svenska Brottningsförbundet presenterar EM-laget 2020

Europamästerskapen i brottning avgörs i Rom mellan den 10-16 februari och idag presenteras Sveriges EM-trupp med våra tre VM-medaljörer; Jenny Fransson, Alex Kessidis och Henna Johansson i spetsen. Sveriges femfaldige Europamästare Sofia Mattsson kommer även hon till start på EM.

Förra årets resultat med hela sex mästerskapsmedaljer skapar förväntningar på att EM kan bli det bästa mästerskapet på väldigt länge. Europamästerskapen kommer också vara en tydlig fingervisning vad vi kan förvänta oss av truppen inför OS i augusti.

Först ut på EM blir VM-tvåan Alex Kessidis som inleder sin tävling den 10 februari och brottas en eventuell final dagen efter. Kessidis kommer brottas i sin rätta OS-vikt 77 kg och har självfallet målsättningen att ta hem sin första EM-titel på seniornivå.

Silvermedaljören Jenny Fransson åker till EM med revanschlust efter att hon missade guldet förra året då hon slutade på en tredje plats. Europamästaren från 2018 kommer tävla i 72 kg.

Henna Johansson gjorde sitt hittills bästa brottningsår under 2019. Förhoppningen är att i år kunna överträffa 2019 där drömmen om ett historiskt OS-guld hägrar. EM blir den första stora tävlingen för Johansson sen VM-bronset i september.

Sofia Mattsson jagar sjätte EM-titeln. Mattssons höjdpunkt förra året var utan tvivel guldet under Europeiska spelen då hon besegrade hela Europatoppen. Senast hon vann en officiell EM-titel var 2016.

Sverige har ytterligare fyra brottare med i EM-truppen. Simon Erlandsson från BK Pan, Sjöbo och AIK Brottnings Bogdan Kourinnoi gör båda sin tredje EM-start.

Helsingborg får med sig två representanter till EM. Helsingborg Wrestling Teams Johanna Lindborg kommer till start i 57 kg och HBK Berganias Emil Sandahl får återigen chansen på ett stort mästerskap. Hans senaste medverkan var på EM 2017.

EM-trean från 2018; Zakarias Berg vilas och ett par andra brottare vilas från EM för att istället ha OS-kvalet i mars som huvudmål under våren.

Damtruppen, Fristil:

55 kilo: Sofia Mattsson Gällivare SK
57 kilo: Johanna Lindborg Hbg Wrestling Team
65 kilo: Henna Johansson Gällivare SK
72 kilo: Jenny Fransson Gällivare SK

Herrtruppen, grekisk romersk stil:

67 kilo: Simon Erlandsson BK Pan
77 kilo: Alex Kessidis AIK Brottning