Svenska BasketbollförbundetSvenska BasketbollförbundetSvenska BasketbollförbundetSvenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Svenska Cupen avgörs i helgen

Flera av landets coolaste och bästa idrottare finns i SBL Dam. Stjärnor som Natasha Hiedeman, Nathalie Fontaine, Janel McCarville, Tiffany Brown, Klara Lundquist och flera till kommer att fightas om guldet i nystartade Svenska Cupen i helgen. Final Four spelas i Luleå och det kommer att smälla när Luleå, Alvik, A3 och Högsbo ger allt för att bärga en nationell titel och säkra Europacupspel.

Det är 10-talets dominant inom svenska dambasket som står som värd för arrangemanget. Luleå Basket vann fem raka SM-guld innan de närmast chockartat blev utslagna av Högsbo ifjol. I år är det bara dubbeln som gäller - både cuppokal och SM-guldpokal ska tas till katakomberna i Luleå Energi Arena. Dessutom ger titeln en plats i FIBA Euro Cup.

Luleå toppar SBL Dam med bara en förlust, den kom mot A3 i början av säsongen. Laget är obesegrat på hemmaplan och kommer att gå in i Svenska Cupen Final Four som klara favoriter. Inte minst med WNBA-spelaren Natisha Hiedemans spel den senaste tiden, den amerikanska guarden är “för bra för den svenska ligan” och snittar smått sinnessjuka 16 poäng, 7 returer och 8 assist per match.

Men det kommer att bli riktigt tufft för Luleå redan i lördagens semifinal. Där ställs de nämligen mot huvudstadslaget Alvik som är mesta mästare på herrsidan och nu vädrar rejäl morgonluft på damsidan.

Alvik har kastat handsken - går för pokalen

Alvik har värvat ihop ett riktigt kanonlag denna säsong och kommer från en meriterande bortaseger mot A3 denna vecka, Brommalaget har fem raka segrar i SBL Dam. Hela SBL:s skyttedrottning Shanity James gör 25 poäng per match och gjorde 31 poäng senast mot Uppsala, kan Luleå stoppa eller i alla fall bromsa henne?

Från bakplan kommer Sveriges yngsta och mest talangfulla guardduo i Klara Lundquist och Tova Sabel, båda är uttagna i OS-kvaltruppen och kan skapa rejäl oreda. Lägg till Elin Ljunggren, Paula Juhlin och Janel McCarville samt ett gäng riktigt bra rollspelare så förstår ni att Luleåpubliken kommer att bita naglarna innan matchen.

McCarville är en riktig vinnare och snittar 17.6 poäng, 10 returer och 6 assist per match. Hon har dock inte spelat sedan i mitten av december...kommer hon till spel? Då har Luleå problem.

A3 mot Högsbo - repris på SM-final

Den andra semifinalen är en repris på fjolårets SM-final mellan A3 och Högsbo. Umeålaget A3 lyckades ju bryta Luleås långa svit och är nu regerande svenska mästare. De var också vinnare av grundserien i fjol och har därför fått välja motståndet i semifinalen.

Kanske passar Högsbo A3 bättre? A3 vann lagens enda möte denna säsong hittills med 76-72 i en riktigt tight match.

Umeålaget har absolut potential att ta hem pokalen med spetskompetens i Alyssa Lawrence, Tiffany Brown, Sofia Pelander, Nathalie Fontaine och Lajahna Drummer även om formen inte är toppad. Dock var den knappa förlusten mot Alvik i SBL den 19 januari ett fall fram jämfört med genomklappningen mot Luleå senast.

Det som talar för A3 är att de regerande mästarinnorna säkerligen vill göra ett statement och visa att de, trots sjätteplaceringen i SBL, kan prestera när det verkligen gäller.

Högsbo leker sig fram

För motståndarna från Göteborg verkar basketlivet leka. När de gick till final ifjol hyllades coachen Robin Sandberg för sitt disciplinerade sätt att leda laget. Det är inte den ledarstilen nuvarande coach Jonas Fredrikson står för, men det finns flera sätt att dra en slipsten, Fredriksson har släppt lös en härlig spelglädje och överhuvudtaget verkar en mental spärr ha försvunnit, om den någonsin funnits där.

Högsbo har sedan de gick upp i SBL bara blåst på och snittar mest poäng framåt i hela SBL. De har fyra spelare som snittar dubbelsiffrigt. Bäst hittills har kanadensiska guarden Cassandra Nofuente varit. Hon snittar 15.7 poäng, 6.8 returer och 7.1 assist.

Kan rutinerade Tiffany Brown hantera henne eller kommer hon ta över?

Spännande blir det!

Luleås väg till Final Four

Direktkvalificerade som arrangör

A3:s väg till Final Four

KFUM Uppsala Utveckling 117-24

Blackeberg 92-43

RIG Luleå 82-72

Alviks väg till Final Four

Norrköping Dolphins utveckling 106-53

Wetterbygden Sparks 89-60

Norrköping Dolphins 76-68

Högsbos väg till Final Four

Helsingborg BBK 100-69

Mark Basket 68-53

IK Eos 77-63

Alla matcher direktsänds via SolidSport och alla som har ett månadsabonnemang till SBL Dam kan se alla matcher! Om du itnte har det går det bra att köpa matcherna styckvis.

Lördag 25 januari

Semifinal 1 kl 15:30 Högsbo Basket - A3 Basket