Svenska Cupen närmar sig avgörande

Efter gårdagens besked är kvartsfinalparen klara i Svenska Cupen. Vinnarna i dessa matcher avancerar till Final Four och har chansen att vinna en nationell titel och en plats i Europacupen. Flera spännande derbyn står på menyn för basketpubliken.

Borås Basket var först ut med att välja motstånd och det blev Superettanlaget IK Eos som fick den äran. -Vi väljer Eos för vi tycker det är en intressant sportslig utmaning att möta ett lag som inte är i SBL och som vi då inte möter i fyra grundseriematcher. Vi förväntar oss en stor utmaning nere i Skåne och vi vet att vi möter ett bra lag med flera spelare med rutin från SBL-spel, säger Borås Baskets headcoach Henrik Svensson.

BC Luleå gick en oväntad väg och valde sina banemän från fjolårets slutspel, Jämtland Basket. Ett hett Norrlandsderby väntar därmed publiken i Östersund Vi gillar Norrlandsderbyn. Det blir såklart en tuff uppgift för att gå vidare i nästa runda. Nu när vi sitter med valet så känner vi att Jämtland är ett av gängen som vi har lite bättre kolll på eftersom vi har sett dem live två gånger. Dels i Finland men också i premiären mot Djurgården Basket, säger BC Luleås tränare Peter Öqvist.

Då återstår smålänningarna. Wetterbygden får Nässjö på sin lott i en match som kan gå hur som helst. Självklart känner båda lag att en plats i Final Four är inom räckhåll och väl där är det inte omöjligt att skrälla i en enstaka match mot högre rankat motstånd. Matchen spelas i Huskvarna Sporthall.

Final Four för herrarna spelas den 1-2 februari och arrangörerna Södertälje Kings är direktkvalificerade dit.

Topp 6 – 8-10 november

Jämtland Basket – BC Luleå

Wetterbygden – Nässjö Basket

IK Eos – Borås Basket

På damsidan får vi också ett Norrlandsderby men inte det vi är vara att se. 12-rankade RIG Luleå skrällde nämligen och får nu ta emot svenska mästarinnorna A3 Basket från Umeå. Allt annat än en bortavinst vore naturligtvis en stor knall men förhoppningsvis kan de unga tjejerna bjuda upp till kamp.

Alvik Basket slog ut BG Haga Dolphins i den första omgången och valde nu A-laget Norrköping Dolphins. – Det var mitt val, det blir ingen lätt match men vi är redo att göra vårt bästa för att ta en plats i Final Four, säger Alviks coach Fotios Ioannidis. Hemmalaget kommer naturligtvis att göra sitt yttersta för att hämnas juniorerna och samtidigt avancera.

Till sist har vi en repris på fjolårets semifinalserie mellan Högsbo Basket och IK Eos. Eos får resa till Gothia Arena och får sin första stora utmaning i Svenska Cupen efter en ganska enkel resa i de första omgångarna. Nu ser laguppställningarna inte ut som ifjol så det är svårt att utse en klar favorit, vi följer inledningen på säsongen för att kunna uttala oss om det.

Final Four för damerna spelas i Luleå den 25-26 januari och arrangören Luleå Basket är direktkvalificerad dit.

Topp 6 – 8-10 november

RIG Luleå – A3 Basket

Högsbo Basket – IK Eos

Norrköping Dolphins – Alvik Basket

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.