Svenska Dagbladet får ny visuell identitet

Ny logga, nytt typsnitt, ny färgpalett och ett helt nytt formspråk. Svenska Dagbladet lanserar idag en ny visuell identitet, i både kommersiell och redaktionell miljö. SvD:s mångsidighet i journalistiken speglas från och med nu också i tidningens utseende och marknadsföring.

Ny visuell identitet för SvD. Tidningens mångsidighet i journalistiken speglas  nu också i produkt och marknadsföring.
Ny visuell identitet för SvD. Tidningens mångsidighet i journalistiken speglas nu också i produkt och marknadsföring.

– Våra läsare är vana vid att vi vänder och vrider på perspektiven, att vi belyser frågor, ämnen och händelser från olika sidor för att ge fler perspektiv och dimensioner. Den mångsidigheten behöver också speglas i vårt utseende, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.

Det är ett omfattande förändringsarbete som från och med idag möter läsarna. Arbetet med att ta fram Svenska Dagbladets nya visuella identitet inleddes för ett år sedan och har gjorts i nära samarbetet med reklambyrån Volt och typsnittsdesigner Göran Söderström.

Ett bärande element i förändringen är den nya Svenska Dagbladet-loggan.I den skrivs Svenska Dagbladet ut med gemener, små bokstäver, i stället för som tidigare stora versaler, som i den första Svenska Dagbladet-loggan från 1884.

Det karaktäristiska blå strecket som tidigare fanns under logotypen har lyfts bort, men också utvecklats till en asymmetrisk och flerdimensionell form för att spegla Svenska Dagbladets ambition att ge flera perspektiv.

– Den nya loggan är mer lättläst och funktionell, inte minst i en digital miljö. Den fungerar effektivt i små digitala format, men gör sig också väldigt bra i stora format. Med den asymmetriska formen kan vi spegla att SvD är en tidning som vågar vrida och vända på perspektiven, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD.

Göran Söderström har skapat ett nytt typsnitt för Svenska Dagbladet som fått namnet Ester Blenda efter den legendariska SvD-reportern Ester Blenda Nordström. Det är designat för att fungera lika bra digitalt som i print och det ska signalera modernitet och SvD-identitet.

Ester Blenda introduceras nu steg för steg i delar av SvD:s redaktionella miljöer och fullt ut i tidningens kommersiella kanaler, till läsare och kunder.

– Jag är otroligt glad att Göran Söderström tagit fram det här typsnittet åt oss, det kommer att signalera SvD i många år framåt. Det är skapat för att komplettera vårt mer traditionella SvD Forsberg. Det är ett modernt och framåtlutat typsnitt som har stor potential, säger Ebba Bonde.

Parallellt med ny logga och nytt typsnitt har också SvD:s färgpalett gjorts om och nya grafiska byggstenar tagits fram.

– Tillsammans ger det här en bra mycket bredare palett när vi ska marknadsföra SvD. Med vårt nya formspråk tar vi nästa steg mot ett mer modernt SvD. Med de här byggstenarna kan vi unna oss att också utforska och leka med både begrepp som formspråk och äntligen visa att SvD är ett varumärke i tiden, säger SvD:s marknadschef Karin Nilsson.

Ebba Bonde, visuell chef. Telefon: 070-452 30 77. E-post:ebba.bonde@svd.se.
Karin Nilsson, marknadschef. Telefon: 070-676 23 53. E-post:karin.nilsson@svd.se.

Ny visuell identitet för SvD.
Det karakäristiska blå strecket har utvecklats till en asymmetrisk och flerdimensionell form för att spegla Svenska Dagbladets ambition att ge flera perspektiv.
Ny Svenska Dagbladet-logga, nu med gemener. Foto: Ebba Bonde/SvD
Nya Svenska Dagbladet-loggan.