Svenska dansare till Nordic Championship 2022 & World Cup

Det är en viktig tävlingshelg för Svenska Danssportförbundets dansare inom Bugg & Rock´n Roll-danserna.

Amanda Berglind & Valdemar Selgeryd Foto: Angelica Brobeck
  • Nordic Championship 2022 arrangeras på lördag i Odense, Danmark. Boogie Woogie, Bugg, Lindy hop, Rock´n Roll Freestyle är några av dansstilarna som nordiska mästare ska utses i. Sverige har 15 tävlande par.

Samma dag är det World Cup i Boogie Woogie där 10 länder deltar. Sverige representeras av 13 par och av dessa har vi två juniorpar som tävlar i Boogie Woogie, Elin Eriksson och Alex Henriksson-Cole samt Amanda Berglind och Valdemar Selgeryd.

Amanda och Valdemar ser nu fram emot att tävla i sitt första internationella mästerskap. De började båda dansa vid 7 års ålder och har tävlat tillsammans sedan 2019. Pandemin stoppade tävlandet under två år och därför är det nu ett efterlängtat mästerskap som äger rum. I Nordiska Mästerskapen tävlar de i Boogie Woogie och Bugg, i World Cup är det fokus på Boogie Woogie.

Förberedelserna har pågått i några veckor där bra mat och sömn prioriterats samt ett ökat antal träningar, för att vara i så bra form som möjligt.

- Dans är en sport där jag både får träna hårt och tävla, säger Amanda. Dansen medför gemenskap och glädje då jag får göra det jag tycker är roligast.

- Dans är det roligaste jag vet och det som driver mig mest är att jag får tävla i det, beskriver Valdemar. Det är också något som gör det möjligt för mig att uttrycka mig fritt.

I den svenska truppen ser vi många av Svenska Danssportförbundets fantastiska dansare inom swingdanserna. World Cup i Boogie Woogie kan följas på WRRC hemsida:

Amanda Berglind & Valdemar Selgeryd Foto: Angelica Brobeck

Svenska Danssportförbundet är medlem i Riksidrottsförbundet och arbetar för att främja dans och danssporten inom den nationella verksamheten och den internationella tävlingsverksamheten genom förbundets elit- och landslagsatsning, Team Sweden. Sverige har följande landslag inom danssport:
Hiphop, Breaking, Disco & Performing art, Bugg & Rock´n Roll, Standard & Latin, Tiodans.

Förbundet är medlem i World Dance Sport Federation, World Rock n Roll Confederation, World Swing Dance Council, World Artistic Dance Federation samt Sveriges Olympiska Kommitté.

Följ danssporten på www.danstv.se