Svea Bank AB (publ)

Svenska e-handlare: Högtryck på väg in över Sverige – på stranden och på nätet

Dela
Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

I Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator har 549 svenska e-handlare svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Dessutom tror nästan var tredje på en stark eller mycket stark tillväxt. Till skillnad från de flesta andra hoppas e-handlarna på en regnig sommar där nya värmerekord uteblir. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Det är väldigt kul att e-handlarna tror på en fortsatt stark tillväxt, trots förra årets rekordvärme. Traditionellt sett är regn och molnigt de väderlekar som gynnar näthandeln och det framgår tydligt att e-handlarna inte är speciellt intresserade av nya värmerekord. Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Bygg och trädgård i topp
Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård                             30 %

2. Sport & fritid                                           24 %

3. Kläder & skor                                          10 %

4. Livsmedel                                                9 %

5. Skönhet & hälsa                                       8 %

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 549 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. 

Bilaga

E-butikernas tillväxt:

 

Senaste 3 mån

Kommande 3 mån

Mycket stark

5 %

5 %

Stark

28 %

27 %

Svag

34 %

33 %

Ingen tillväxt

27 %

29 %

Negativ tillväxt

6 %

6 %

 

Vilket sommarväder anser du hade varit mest fördelaktigt för din e-butiks
försäljning under sommaren (juni, juli och augusti)?

 

Totalt

Regnigt

36 %

Soligt

32 %

Mulet

28 %

Växlande molnighet

25 %

Kallt

23 %

Blåsigt

13 %

Hagel

9 %

Värmebölja

7 %

 

Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest
negativt de kommande tre månaderna (juni, juli och augusti)?

 

Totalt

Hård konkurrens på marknaden

35 %

En varm och solig sommar

20 %

Ineffektiv/ ingen marknadsföring

17 %

Låg efterfrågan för produkt/tjänst

17 %

Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll

14 %

Problem med logistik och leverans

10 %

Politiska beslut (ex. import- och exportavgifter)

9 %

En kall och regnig sommar

9 %

Problem med lagerhållning

7 %

Dålig utformning och design av sajten

7 %

Bristande betallösningar

4 %

Bristande kundservice

3 %

Ingenting

9 %

Annat

7 %

Vet ej

10 %

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år?

 

Totalt

Byggvaror & trädgård

30 %

Sport & fritid

24 %

Kläder & skor

10 %

Livsmedel

9 %

Skönhet & hälsa

8 %

Hemelektronik & teknik

7 %

Tjänster

6 %

Heminredning

2 %

Barnartiklar & leksaker

2 %

Fordon & reservdelar

2 %

Böcker & media

2 %

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi
Telefon: 070-752 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye