Svenska e-handlare: Högtryck på väg in över Sverige – på stranden och på nätet

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online. Två av tre uppger nämligen att deras tillväxt kommer att öka under sommarmånaderna. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser man att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.

I Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator har 549 svenska e-handlare svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Dessutom tror nästan var tredje på en stark eller mycket stark tillväxt. Till skillnad från de flesta andra hoppas e-handlarna på en regnig sommar där nya värmerekord uteblir. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Det är väldigt kul att e-handlarna tror på en fortsatt stark tillväxt, trots förra årets rekordvärme. Traditionellt sett är regn och molnigt de väderlekar som gynnar näthandeln och det framgår tydligt att e-handlarna inte är speciellt intresserade av nya värmerekord. Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Bygg och trädgård i topp
Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård                             30 %

2. Sport & fritid                                           24 %

3. Kläder & skor                                          10 %

4. Livsmedel                                                9 %

5. Skönhet & hälsa                                       8 %

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 549 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna.

E-butikernas tillväxt:

Senaste 3 mån

Kommande 3 mån

Mycket stark

Stark

Svag

Ingen tillväxt

Negativ tillväxt

Vilket sommarväder anser du hade varit mest fördelaktigt för din e-butiks
försäljning under sommaren (juni, juli och augusti)?

Regnigt

Soligt

Mulet

Växlande molnighet

Kallt

Blåsigt

Hagel

Värmebölja

Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest
negativt de kommande tre månaderna (juni, juli och augusti)?

Hård konkurrens på marknaden

En varm och solig sommar

Ineffektiv/ ingen marknadsföring

Låg efterfrågan för produkt/tjänst

Försämrad ekonomi för Sveriges hushåll

Problem med logistik och leverans

Politiska beslut (ex. import- och exportavgifter)

En kall och regnig sommar

Problem med lagerhållning

Dålig utformning och design av sajten

Bristande betallösningar

Bristande kundservice

Ingenting

Annat

Vet ej

Vilken bransch tror du kommer gå bäst under sommaren i år?

Byggvaror & trädgård

Sport & fritid

Kläder & skor

Livsmedel

Skönhet & hälsa

Hemelektronik & teknik

Tjänster

Heminredning

Barnartiklar & leksaker

Fordon & reservdelar

Böcker & media

För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Svea Ekonomi offentliggör prospekt och förbereder notering av obligation vid Nasdaq Stockholm10.7.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Svea Ekonomi AB (publ) (“Svea Ekonomi” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 juni 2019 en emission av en Tier 2-obligation om 300 miljoner kronor (”Obligationen”). I enlighet med villkoren för Obligationen avses den inom kort bli noterad samt upptagen till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Ansökan ska lämnas in till Nasdaq Stockholm avseende notering av Obligationen. Med anledning av detta har Bolaget upprättat ett prospekt. Prospektet har igår godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Prospektet kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och Bolagets hemsida (www.svea.com). Informationen lämnades för offentliggörande klockan 09.00 CEST den 10 juli 2019.

SVEA EKONOMI ISSUES TIER 2 NOTES14.6.2019 11:11:12 CESTPress release

Svea Ekonomi AB (publ), has successfully issued Tier 2 notes in the amount of SEK 300 million with a floating rate coupon of 3 months Stibor + 4.25 per cent. The notes have a tenor of 10 years with a first call date after 5 years. The purpose of the transaction is to strengthen the Svea Ekonomi’s capital base. An application will be made for the notes to be listed on the Corporate bond list on Nasdaq Stockholm. DNB Markets and Nordea have acted as Joint Bookrunners in connection with the transaction. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 11.00 CEST on 14 June 2019.