Svea Ekonomi

Svenska e-handlare räds inte Amazon

Dela

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

I en ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi har över 500 svenska e-handlare tillfrågats om deras tankar inför Amazons etablering i Sverige. Undersökningen visar att 55 procent inte är oroade över e-handelsjättens intåg på den svenska marknaden. Knappt fyra procent är mycket oroade och var femte menar att de känner en viss oro.

Hur Amazon kommer att påverka den svenska e-handeln är ännu oklart. Majoriteten av e-handlarna tror inte att den kommer att påverka deras e-handel över huvud taget. Men nästan var femte e-handlare tror att Amazons Sverige-etablering kan komma att påverka deras verksamhet negativt. Endast fem procent tror att det kommer att ha en positiv påverkan på deras e-handel.

– Amazons inträde tycks inte oroa svenska e-handlare i någon större utsträckning. Det kan till stor del bero på att de sett resultatet av etableringen ute i Europa, där tillväxttakten inom e-handelsmarknaden växt rejält sedan Amazon klivit in. Vad som är säkert är att Amazon kommer att föra den svenska e-handeln framåt, vilket många e-handlare också förstår och säkerligen vill kapitalisera på. De som riskerar att förlora på ankomsten är de som ligger efter i digitaliseringen och de som helt saknar e-handel, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

E-handlarna stärker sina positioner
Inför Amazons lansering kommer dock e-handlarna att förbereda sig, det uppger 43 procent. Var sjunde satsar exempelvis på att utveckla sin hemsida med ny design och ökad användarvänlighet. Lika många kommer istället att lägga krutet på marknadsföring. Var tredje svarar att de inte kommer anpassa sin e-handel och endast åtta procent svarar att de kommer att sluta ett avtal med Amazon.

– För småföretagare kan Amazon öppna många nya dörrar och bidra till ökad försäljning. Mot en avgift och att du annonserar på Amazon kan du bedriva e-handel på plattformen. Det är en möjlighet att synas och vistas på ett ställe där deras målgrupp redan finns. Förra året började så många som 300 000 småföretag att bedriva e-handel på plattformen i USA, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Så boostar du din e-handel – fem tips från e-handelsexperten
1. Satsa på riktigt bra produktbilder, dels för att Amazon profilerar på produktnivå men också för att det inte spelar någon roll hur bra produkt du har om du inte kan visa det med bilder. 

2. Se över logistikkedjan och se till att du håller vad du lovar. Amazon har en väldigt hög logistikkvalitet, vilket innebär att 98 procent av deras paket kommer fram i tid.

3. Tänk på att göra din hemsida till en inspirerande plats och bli expert på dina konsumenter, t.ex. med personliga erbjudanden.

4. Prova börja sälja dina produkter på Amazon redan nu i något av de länder de är verksamma i, för lära dig hur plattformen fungerar som försäljningsverktyg och hur de hanterar just din nisch.

5. Kolla upp vilka algoritmer som finns inom ditt segment och tänk ut en strategi för hur du bör jobba med segmentering. Precis som Google har Amazon algoritmer som gör att dina produkter rankas högre om du taggar bilderna rätt, skriver bra produkttexter o.s.v.

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 546 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor kring Amazons etablering i Sverige.

Känner du någon oro inför Amazons etablering i Sverige?

 

Totalt

Ja, jag känner stor oro

4 %

Ja, jag känner en viss oro

21 %

Nej, jag känner ingen oro

55 %

Vet ej

21 %

 

Hur tror du att Amazons etablering i Sverige kan
komma att påverka din affär?

 

Totalt

Det kan komma att påverka min e-handel negativt

24 %

Det kan komma att påverka min e-handel positivt

5 %

Det kommer inte alls att påverka min e-handel

36 %

Vet ej

35 %

 

Hur kommer du att anpassa din e-handel inför Amazons
etablering i Sverige?

 

Totalt

Utveckla min hemsida (t.ex. ny design, ökad användarvänlighet etc.)

14 %

Satsa mer på marknadsföring

14 %

Satsa mer på kundservice

9 %

Sluta avtal med Amazon

8 %

Förkorta mina leveranstider

4 %

Sänka priserna

2 %

Jag kommer att lägga ned min verksamhet när Amazon etableras

1 %

Jag kommer inte att anpassa min e-handel inför Amazons etablering

37 %

Vet ej

34 %

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi
Telefon: 070-752 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.com

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum