Svenska Flygbranschen har tecknat ett nytt Kabinavtal med Unionen

Svenska Flygbranschen (ett förbund inom Transportföretagen) har tecknat ett nytt Kabinavtal med Unionen för kabinanställda. Avtalet landade på märket med en avtalslängd på 29 månader.

Det nya Kabinavtalet innebär kostnadsökningar på 5,4 procent och det sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader med två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 november 2020 och ett tillfälle den 1 april 2022. Avtalet gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023.

”Vi sätter stort värde på att ha träffat ett nytt Kabinavtal som landade på det av industrin satta märket och med en avtalslängd som innebär långsiktigt stabila förhållanden. Vi måste ha i åtanke att flygbranschen är extremt hårt drabbad av pandemikrisen och ett nytt avtal ger i ett avseende lugn och ro”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Den svenska flygbranschen verkar på en internationell marknad där konkurrensen är hård. Ett nytt kollektivavtal för kabinanställda är en förutsättning för företagen att kunna planera sin verksamhet.

”Flyget präglas av hållbarhetsfrågan och bolagen i vår region är världsledande inom detta område, det är ett värde som är viktigt att bevara. Kollektivavtal som innebär att våra bolag är fortsatt konkurrenskraftiga i ett internationellt perspektiv är avgörande för att vi ska kunna vara med och leda utvecklingen och omställningen om en fortsatt hållbarhetsresa för flyget också i ett globalt perspektiv”, avslutar Marcus Dahlsten.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.