Svenska folket röstar fram Tidernas Ögonblick

Den 17 november 2022 firar Svenska ishockeyförbundet 100 år med Tidernas Hockeygala i Avicii Arena. Galan direktsänds i SVT 1 med start kl 20.00. Under kvällens gång ska svensk ishockeys storslagna historia uppmärksammas och hyllas. Flera tunga priser kommer att delas ut, däribland Tidernas Ögonblick som ska röstas fram av svenska folket.

– Under de första 100 åren av svensk ishockey har vi fått uppleva många häftiga ögonblick, som har berört den svenska folksjälen. Att välja ett favoritögonblick av de tio nominerade är i stort sett omöjligt, men vi kan vara säkra på att vinnaren får ett prestigefyllt och folkkärt pris, säger Anders Larsson, ordförande för Svenska ishockeyförbundet.

Omröstningen sker via SVT:s app Duo och öppnar idag. Omröstningen pågår till och med sändningen av Tidernas Hockeygala, där vinnaren presenteras efter en Jerringpris-liknande resultatredovisning.

Här är kandidaterna

• Undret i Moskva - VM 1957
  • ”Den glider in i mål” – VM 1962
  • Salmings ovationer – Canada Cup 1976
  • Klappklapp-målet mot Sovjet – VM 1987
  • Sundins guldmål mot Sovjet – VM 1991
  • Straffdramat i Lillehammer – OS 1994
  • Damkronornas första OS-medalj – OS 2002
  • Silverbragden i Turin – OS 2006
  • Lidström-Forsberg-Sundins guldmål – OS 2006
  • Zibanejads avgörande i sudden – JVM 2012

Listorna med röstningsbara spelare har valts ut av juryn för Tidernas Hockeygala.

Många av svensk ishockeys största och mest folkkära profiler kommer att vara på plats i Avicii Arena.

Tidernas Hockeygala är ett samarbete mellan SVT och Svenska ishockeyförbundet och presenteras av Svenska Spel.

Produktionsbolag för Tidernas Hockeygala är Brand New Content.

Pressinfo

Ackrediteringsansökan till Tidernas Hockeygala öppnar vid ett senare tillfälle.

Biljetter

Läktarbiljetter till Tidernas Hockeygala kostar 95 kr, följ länken och köp dina biljetter här.