Svenska folket vill ha en omställning till förnybar energi

24.11.2015 08:30 | E.ON Sverige AB

Över hälften av de 2000 tillfrågade i undersökningen säger sig vara beredda att betala mer för el från förnybara källor. Samtidigt upplever många att energibolagens förnybara alternativ är otydliga. Det visar en ny undersökning från TNS Sifo på uppdrag av E.ON.

Undersökningen visar att sju av tio (68%) svenskar tycker det är ganska eller mycket viktigt att vi snarast ställer om till att enbart använda förnybar energi. Även om priset fortfarande spelar en viktig roll när vi tecknar elavtal så visar undersökningen att fler än hälften (55%) av svenskarna är beredda att betala mer för förnybar energi. Störst intresse är det för solenergi (44%), följt av vattenkraft (21%) och vindkraft (19%). Även intresset för egenproducerad el är stort. Hälften (51%) av de tillfrågade säger sig vara intresserade av att ha ett eget vindkraftverk på tomten eller solceller på tak och fasad. Främsta anledningarna är att minska sina utgifter (35%) och bidra till ett mer hållbart samhälle (32%).

Trots kundernas efterfrågan och vilja att köpa förnybar energi visar undersökningen att kunderna tycker det är otydligt vilka möjligheter det finns att köpa förnybar energi från sitt energibolag. Bara 3 av 10 (34%) tycker att det tydligt framgår vilka möjligheter det finns att köpa förnybar energi idag.

- E.ONs roll blir att möjliggöra pågående omställning mot ett mer förnybart Sverige. Vi ska inte bara tillhandahålla produkter för de som vill köpa förnybart producerad el, utan också lösningar för de som vill starta sin egen mikroproduktion och integrera den i det överliggande systemet. Men för att detta ska bli en långsiktigt hållbar utveckling för ett litet exportberoende land som Sverige, krävs även i framtiden en storskalig reglerbar basproduktion för att säkerställa leveranssäkerheten, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Jakob Holmström, presschef E.ON Sverige
E-post:jakob.holmstrom@eon.se
Tel
: +46 703 25 14 15

Om undersökningen

Undersökningen är utförd av TNS Sifo på uppdrag av E.ON under perioden 29 oktober - 3 november i år. 2 000 personer har tillfrågats via webbintervjuer. För mer information om undersökningen vänligen kontakta E.ON.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. E.ON investerar miljarder varje år i vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer och smarta nät.
Följ med oss på resan mot ett mer förnybart Sverige.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.