Svensk Handel

Svenska företag betalar 177 miljarder mer än OECD-snittet i arbetsgivaravgifter

Dela
Kostnaderna att anställa i Sverige är bland de högsta i hela EU. Varje år betalar svenska företag i handeln 28 miljarder kronor mer än OECD-snittet i arbetsgivaravgifter. För näringslivet som helhet är siffran 177 miljarder. En ny rapport visar att de jobbskapande effekterna av sänkta arbetsgivaravgifter systematiskt har underskattats i debatten.

En ny forskningssammanställning från Handelns Forskningsinstitut visar att en selektiv sänkning av arbetsgivaravgifterna för alla unga under 26 år är en effektiv arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att skapa fler jobb.

– Det finns vetenskapligt stöd för att sänkta arbetsgivaravgifter för unga är en effektiv åtgärd för att skapa jobb. Sysselsättningseffekterna av reformen har underskattats i debatten. Tidigare beräkningar har exempelvis missat att sänkningen har möjliggjort att fler anställda fått arbeta fler timmar, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi, som tagit fram rapporten.

En sänkning av arbetsgivaravgifterna som motsvarar den allmänna löneavgiften (11,62 %), som i sig inte är kopplad till någon förmån för den anställde, skulle innebära att Sverige hamnar på OECD-snittet.

Tung kostnadsryggsäck för handelns företag

De svenska arbetskraftskostnaderna inom handeln ligger cirka 23 procent högre än i Tyskland och hela 37 procent över genomsnittet i Euro-området. För en personalintensiv bransch som handeln är detta en konkurrensnackdel.

– Handeln är en internationellt konkurrensutsatt bransch och de höga svenska arbetsgivaravgifterna är en tung kostnadsryggsäck för företagen att bära. Handeln är entrébiljetten in på arbetsmarknaden för mängder av unga och vi vet att ännu fler jobb skulle kunna skapas, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Rapporten jämför också sänkta arbetsgivaravgifter med andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder, bland annat med extratjänsterna. Riksdagens utredningstjänst visade att endast sex procent av extratjänsterna övergick i en osubventionerad anställning, detta till en kostnad på 7 miljoner kronor per jobb.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye