Porsche

Svenska framtidslöftet Linus Lundqvist kör Carrera Cup!

Dela

Formelbilsföraren från Tyresö leder stort i brittiska F3. Använder sommaruppehållet för inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen.

I helgen går startskottet för den avgörande andra halvan i Skandinaviens snabbaste entyps-racingserie Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter åtta av 14 deltävlingar pågår en intensiv kamp om ledningen i mästerskapet mellan Lukas Sundahl, Roar Lindland och Oscar Palm. Inför starten på Gelleråsen skiljs toppförarna åt av bara 13 poäng.

 Som extra krydda fortsätter Porsche Sverige satsningen på internationellt meriterade gästförare i Carrera Cup. Denna gång kommer utmaningen från ett av svensk racings stora framtidslöften. 19-årige Linus Lundqvist från Tyresö är en ung förare med stor talang som har utvecklats rekordsnabbt de senaste säsongerna.

 2015 debuterade Linus inom formelbilsracingen och redan 2016 blev han mästare i Formula STCC Nordic. Förra året tog han det första steget i sin internationella karriär med en omtalad debutsäsong i brittiska F4. Trots en rad tekniska problem under året vann han fem deltävlingar. På väg mot en fin femteplats i mästerskapet levererade han även elva pallplatser, fem pole position och satte snabbaste varvtid i hela nio race.

2018 är det verkliga genombrottsåret internationellt. Linus kör nu i brittiska F3, motorsporthistoriens viktigaste plantskola för blivande världsstjärnor. Bland tidigare mästare återfinns legendariska Formel 1-förare som Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna och Mika Häkkinen. I år domineras mästerskapet av Linus Lundqvist från Tyresö.

– Helt magiskt! Det här är den bästa och roligaste säsongen i min karriär. Det är sällan man har tid att stanna och reflektera över hur bra det har gått. Man jobbar bara vidare och gör allt för att förbättra sig, säger Linus.

Hittills har Linus tagit sex segrar och tolv pallplatser i hård internationell konkurrens. Med två racehelger kvar har han en komfortabel ledning i mästerskapet 111 poäng före danske Nicolai Kjaergaard. Så vilka är känslorna inför ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia med en 911 GT3 Cup?

– Det är stort! Speciellt när man tittar på namnen som varit med innan. Jag har aldrig tävlat i en GT-bil tidigare. Än mindre i en Porsche med så mycket power. Det är extrem skillnad mot det jag kör normalt och det blir en kul utmaning. Jag tar det med en nypa salt och som en nyttig lärdom. För mig som raceförare är all erfarenhet bra och det ska bli jättekul att tävla på hemmaplan igen.

– Vi är på ständig jakt efter nya talanger som kan utmana våra ordinarie förare, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Grundkriteriet är internationella meriter och normalt sett är det betydligt äldre förare som är aktuella. Linus utvecklas så snabbt att vi tar chansen nu innan han på allvar försvinner iväg i en spännande internationell racingkarriär.

– Det passar dessutom extra bra med en ung förarbegåvning som gästförare just nu. Vi har en spännande dialog med Porsche Motorsport om att sätta upp ett juniorprogram till Porsche Carrera Cup Scandinavia inför 2019–2020. Vi hoppas kunna bjuda på mer information om det inom kort, avslutar Raine.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018.

Topp fem i mästerskapet efter åtta deltävlingar.

 Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  135
 2. Roar Lindland  129
 3. Oscar Palm  122
 4. Magnus Öhman                 99
 5. Pontus Fredricsson  93

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 10.9-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan änn

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum