Porsche

Svenska framtidslöftet Linus Lundqvist kör Carrera Cup!

Dela

Formelbilsföraren från Tyresö leder stort i brittiska F3. Använder sommaruppehållet för inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen.

I helgen går startskottet för den avgörande andra halvan i Skandinaviens snabbaste entyps-racingserie Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter åtta av 14 deltävlingar pågår en intensiv kamp om ledningen i mästerskapet mellan Lukas Sundahl, Roar Lindland och Oscar Palm. Inför starten på Gelleråsen skiljs toppförarna åt av bara 13 poäng.

 Som extra krydda fortsätter Porsche Sverige satsningen på internationellt meriterade gästförare i Carrera Cup. Denna gång kommer utmaningen från ett av svensk racings stora framtidslöften. 19-årige Linus Lundqvist från Tyresö är en ung förare med stor talang som har utvecklats rekordsnabbt de senaste säsongerna.

 2015 debuterade Linus inom formelbilsracingen och redan 2016 blev han mästare i Formula STCC Nordic. Förra året tog han det första steget i sin internationella karriär med en omtalad debutsäsong i brittiska F4. Trots en rad tekniska problem under året vann han fem deltävlingar. På väg mot en fin femteplats i mästerskapet levererade han även elva pallplatser, fem pole position och satte snabbaste varvtid i hela nio race.

2018 är det verkliga genombrottsåret internationellt. Linus kör nu i brittiska F3, motorsporthistoriens viktigaste plantskola för blivande världsstjärnor. Bland tidigare mästare återfinns legendariska Formel 1-förare som Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna och Mika Häkkinen. I år domineras mästerskapet av Linus Lundqvist från Tyresö.

– Helt magiskt! Det här är den bästa och roligaste säsongen i min karriär. Det är sällan man har tid att stanna och reflektera över hur bra det har gått. Man jobbar bara vidare och gör allt för att förbättra sig, säger Linus.

Hittills har Linus tagit sex segrar och tolv pallplatser i hård internationell konkurrens. Med två racehelger kvar har han en komfortabel ledning i mästerskapet 111 poäng före danske Nicolai Kjaergaard. Så vilka är känslorna inför ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia med en 911 GT3 Cup?

– Det är stort! Speciellt när man tittar på namnen som varit med innan. Jag har aldrig tävlat i en GT-bil tidigare. Än mindre i en Porsche med så mycket power. Det är extrem skillnad mot det jag kör normalt och det blir en kul utmaning. Jag tar det med en nypa salt och som en nyttig lärdom. För mig som raceförare är all erfarenhet bra och det ska bli jättekul att tävla på hemmaplan igen.

– Vi är på ständig jakt efter nya talanger som kan utmana våra ordinarie förare, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Grundkriteriet är internationella meriter och normalt sett är det betydligt äldre förare som är aktuella. Linus utvecklas så snabbt att vi tar chansen nu innan han på allvar försvinner iväg i en spännande internationell racingkarriär.

– Det passar dessutom extra bra med en ung förarbegåvning som gästförare just nu. Vi har en spännande dialog med Porsche Motorsport om att sätta upp ett juniorprogram till Porsche Carrera Cup Scandinavia inför 2019–2020. Vi hoppas kunna bjuda på mer information om det inom kort, avslutar Raine.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018.

Topp fem i mästerskapet efter åtta deltävlingar.

 Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  135
 2. Roar Lindland  129
 3. Oscar Palm  122
 4. Magnus Öhman                 99
 5. Pontus Fredricsson  93

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum