Porsche

Svenska framtidslöftet Linus Lundqvist kör Carrera Cup!

Dela

Formelbilsföraren från Tyresö leder stort i brittiska F3. Använder sommaruppehållet för inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen.

I helgen går startskottet för den avgörande andra halvan i Skandinaviens snabbaste entyps-racingserie Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter åtta av 14 deltävlingar pågår en intensiv kamp om ledningen i mästerskapet mellan Lukas Sundahl, Roar Lindland och Oscar Palm. Inför starten på Gelleråsen skiljs toppförarna åt av bara 13 poäng.

 Som extra krydda fortsätter Porsche Sverige satsningen på internationellt meriterade gästförare i Carrera Cup. Denna gång kommer utmaningen från ett av svensk racings stora framtidslöften. 19-årige Linus Lundqvist från Tyresö är en ung förare med stor talang som har utvecklats rekordsnabbt de senaste säsongerna.

 2015 debuterade Linus inom formelbilsracingen och redan 2016 blev han mästare i Formula STCC Nordic. Förra året tog han det första steget i sin internationella karriär med en omtalad debutsäsong i brittiska F4. Trots en rad tekniska problem under året vann han fem deltävlingar. På väg mot en fin femteplats i mästerskapet levererade han även elva pallplatser, fem pole position och satte snabbaste varvtid i hela nio race.

2018 är det verkliga genombrottsåret internationellt. Linus kör nu i brittiska F3, motorsporthistoriens viktigaste plantskola för blivande världsstjärnor. Bland tidigare mästare återfinns legendariska Formel 1-förare som Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna och Mika Häkkinen. I år domineras mästerskapet av Linus Lundqvist från Tyresö.

– Helt magiskt! Det här är den bästa och roligaste säsongen i min karriär. Det är sällan man har tid att stanna och reflektera över hur bra det har gått. Man jobbar bara vidare och gör allt för att förbättra sig, säger Linus.

Hittills har Linus tagit sex segrar och tolv pallplatser i hård internationell konkurrens. Med två racehelger kvar har han en komfortabel ledning i mästerskapet 111 poäng före danske Nicolai Kjaergaard. Så vilka är känslorna inför ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia med en 911 GT3 Cup?

– Det är stort! Speciellt när man tittar på namnen som varit med innan. Jag har aldrig tävlat i en GT-bil tidigare. Än mindre i en Porsche med så mycket power. Det är extrem skillnad mot det jag kör normalt och det blir en kul utmaning. Jag tar det med en nypa salt och som en nyttig lärdom. För mig som raceförare är all erfarenhet bra och det ska bli jättekul att tävla på hemmaplan igen.

– Vi är på ständig jakt efter nya talanger som kan utmana våra ordinarie förare, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Grundkriteriet är internationella meriter och normalt sett är det betydligt äldre förare som är aktuella. Linus utvecklas så snabbt att vi tar chansen nu innan han på allvar försvinner iväg i en spännande internationell racingkarriär.

– Det passar dessutom extra bra med en ung förarbegåvning som gästförare just nu. Vi har en spännande dialog med Porsche Motorsport om att sätta upp ett juniorprogram till Porsche Carrera Cup Scandinavia inför 2019–2020. Vi hoppas kunna bjuda på mer information om det inom kort, avslutar Raine.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018.

Topp fem i mästerskapet efter åtta deltävlingar.

 Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  135
 2. Roar Lindland  129
 3. Oscar Palm  122
 4. Magnus Öhman                 99
 5. Pontus Fredricsson  93

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum