Svenska Handbollförbundet prisas för bragden i Budapest

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande har utsett Svenska Handbollförbundet till Årets Idrottsförbund 2022. Prissumman är på 500 000 kronor.
Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Med följande motivering är Handbollförbundet en värdig mottagare av SCIF:s stora pris Årets idrottsförbund, skriver SCIF:

Bragden i Budapest – har Sverige triumferat i ett internationellt mästerskap på ett mer dramatiskt sätt. Time out när 19 sekunder återstod, spelmotorn Jim Gottfridssons bevingade ord ”tysk höger – dansk vänster” och ett EM-guldvinnande straffmål av Niclas Ekberg i sista sekunden.

Med ett herrlandslag som stoltserar med EM-guld 2022, som är det svåraste att vinna, med större konkurrens än VM och OS, har Handbollförbundet visat enastående kvalitet. I EM blev flera blågula spelare uttagna till All Star Team och Jim Gottfridsson utsedd till bäste spelare.

Dessutom ett damlandslag som kan konkurrera om de ädlaste mästerskapsmedaljerna och ungdomslandslag som varit framgångsrika på högsta nivå i världen, både på herr- och damsidan.

– Vi tackar ödmjukt SCIF för priset som Årets idrottsförbund och känner oss mycket hedrade. Priset ger oss stora möjligheter att fortsätta att utbilda fler unga handbollsspelare mot världsklass och utveckla landslag som presterar på yttersta världsnivå, säger Fredrik Rapp, Svenska Handbollförbundetsstyrelseordförande.

SVERIGES CENTRALFÖRENING FÖR IDROTTENS FRÄMJANDE
SCIF bildades 1897, arrangerade de olympiska spelen i Stockholm 1912 och var tillika byggherre av Olympiastadion. Mellan åren 1901 till 1926 anordnade SCIF Nordiska spelen, sju vinterspel avolympiskt format.Sedan 1906 delas årligen Idrottsskölden ut till gymnasister. 1908 påbörjade föreningen utgivning av en årsbok, Blå Boken som fortfarande utkommer varje år. Även forskare inom idrottsvetenskap belönas och Prinsens Plakett utdelas till förtjänta idrottsledare. Föreningen utser även årets idrottsmuseum. Ett nytt pris kom till 2021, ett stipendium för Idrottslig kulturgestaltning. SCIF:s stora pris, Årets idrottsförbund, instiftades 1967. Vid två tidigare tillfällen, 1990 och 1998, har utmärkelsen tilldelats Svenska Handbollförbundet.

Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Sverige tar emot Tyskland i Växjö26.2.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 12 maj blir det en repris på bronsmatchen från herrarnas EM i slutet av januari. Den här gången är det Sverige som har hemmaplan och Vida Arena i Växjö är spelplats för landskampen mot Tyskland. – Det är en väldigt bra motståndare som visade i EM att de är bland de bästa lagen i världen, så det blir en viktig match och ett bra test för oss i våra förberedelser inför OS i sommar, säger förbundskaptenen Glenn Solberg.