Svenska handlares oro för framtiden består

Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

De mönster som noterats under våren, med bland annat ökad inflation och kostnadsökningar i produktionsleden, fortsätter att tynga stora delar av handeln. Butikshandeln minskar med 0,3 enheter och månadens indikatorvärde landar på 88,7. Det neutrala indikatorvärdet är 100, vilket innebär att framtidsförväntningarna fortsatt sjunker.

I månadens barometer presenteras även siffror kring handlarnas varulager och en jämförelse görs med hur det såg ut i mars. Noterbart är att sällanköpsvaruhandeln uppger att deras lager behöver minska, medan situationen är den motsatta inom dagligvaru- och partihandeln, där fler behöver fylla på sina lager.

- Den väsentliga slutsats vi kan dra från dessa siffror är att handelns svaga läge består. Butikshandlarna har en avvaktande inställning till de närmsta tre månaderna. Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt. Hösten och vintern kommer att medföra utmaningar för stora delar av segmentet, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Framtidsförväntningarna inom partihandeln ökar från låga nivåer

En tydlig nedgång i partihandlarnas framtidsförväntningar noterades föregående månad. Läget har nu stabiliserat sig något, segmentet ökar med 1 enhet, vilket gör att partihandelns indikatorvärde blir 87,7.

- Man kan inte dra allt för stora växlar över partihandelns uppgång. Vi ser en marginell ökning av förväntningar kring framtida försäljning och lönsamhet, men partihandelns framtidsförväntningar är fortsatt negativa och likt inom handeln i stort ser man inget direkt ljus i sikte, säger Sofia Larsen.

Fortsatt nedgång för e-handeln

Under våren har framtidstron inom e-handeln minskat kontinuerligt. Denna månad är inget undantag, utan e-handelns indikatorvärde sjunker med 0,7 enheter och det totala indikatorvärdet för e-handeln blir 91,1. Framför allt är det förväntningarna kring antalet anställda som drar ned framtidsförväntningarna.

- E-handeln, likt övriga delar av handeln, drabbas när kunderna tvingas att hålla hårdare i plånboken. Vi är oroade över det faktum att förväntningarna på att anställa personal ser ut att minska. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och skapar stora möjligheter för framför allt unga människor att komma i arbete avslutar Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.

Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.