Svenska handlares oro för framtiden består
Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

De mönster som noterats under våren, med bland annat ökad inflation och kostnadsökningar i produktionsleden, fortsätter att tynga stora delar av handeln. Butikshandeln minskar med 0,3 enheter och månadens indikatorvärde landar på 88,7. Det neutrala indikatorvärdet är 100, vilket innebär att framtidsförväntningarna fortsatt sjunker.
I månadens barometer presenteras även siffror kring handlarnas varulager och en jämförelse görs med hur det såg ut i mars. Noterbart är att sällanköpsvaruhandeln uppger att deras lager behöver minska, medan situationen är den motsatta inom dagligvaru- och partihandeln, där fler behöver fylla på sina lager.
- Den väsentliga slutsats vi kan dra från dessa siffror är att handelns svaga läge består. Butikshandlarna har en avvaktande inställning till de närmsta tre månaderna. Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt. Hösten och vintern kommer att medföra utmaningar för stora delar av segmentet, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Framtidsförväntningarna inom partihandeln ökar från låga nivåer
En tydlig nedgång i partihandlarnas framtidsförväntningar noterades föregående månad. Läget har nu stabiliserat sig något, segmentet ökar med 1 enhet, vilket gör att partihandelns indikatorvärde blir 87,7.
- Man kan inte dra allt för stora växlar över partihandelns uppgång. Vi ser en marginell ökning av förväntningar kring framtida försäljning och lönsamhet, men partihandelns framtidsförväntningar är fortsatt negativa och likt inom handeln i stort ser man inget direkt ljus i sikte, säger Sofia Larsen.
Fortsatt nedgång för e-handeln
Under våren har framtidstron inom e-handeln minskat kontinuerligt. Denna månad är inget undantag, utan e-handelns indikatorvärde sjunker med 0,7 enheter och det totala indikatorvärdet för e-handeln blir 91,1. Framför allt är det förväntningarna kring antalet anställda som drar ned framtidsförväntningarna.
- E-handeln, likt övriga delar av handeln, drabbas när kunderna tvingas att hålla hårdare i plånboken. Vi är oroade över det faktum att förväntningarna på att anställa personal ser ut att minska. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och skapar stora möjligheter för framför allt unga människor att komma i arbete avslutar Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Pressträff: Svensk Handel presenterar avtalskrav26.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Tisdagen den 31 januari presenterar Svensk Handel kraven inför förhandlingarna med Handelsanställdas förbund om nya kollektivavtal för butiks-, lager- och e-handelsanställda.
Handeln pessimistisk inför stundande lågkonjunktur25.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
De tuffa tiderna som väntar har en stor påverkan på handelsföretagens framtidsutsikter. Minskad konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar slår hårt mot den svenska handeln. Därutöver brottas många företag med stora lager. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari.
Betydande minskning i volymförsäljning för e-handeln20.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för december månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, sjönk med 3 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julhandel till trots - fortsatt tufft för modehandeln i december12.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln och den efterföljande mellandagsrean gav inte den skjuts i försäljning som många modehandlare hade hoppats på. Svensk Handels Stilindex för december visar på att läget fortsatt är tufft. Nu väntar historiskt svagare handelsmånader.
Stölder slår hårt mot handeln – ”för många handlare är läget akut”11.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Problemen med upprepade stölder är fortsatt stora bland svenska handlare. Svensk Handels Trygghetsbarometer för det fjärde kvartalet 2022 visar att mer än var tredje handlare uppger att de under den senaste tiden utsatts för stöld eller ringa stöld.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum