Svenska hjältar söker efter Årets hållbarhetshjälte med Riksbyggen som ny partner

Genom en ny kategori riktar Svenska hjältar nu strålkastarljuset mot hållbarhet och nytänkande, vår tids kanske mest engagerande och viktiga ämnen. Tillsammans med Riksbyggen lanseras Årets hållbarhetshjälte.
Med Årets hållbarhethjälte vill Svenska hjältar lyfta fram goda initiativ och exempel runt om i Sverige som visar hur man själv kan engagera sig för att skapa en mer hållbar värld.

– Vi har flera stora klimatsatsningar på Aftonbladet med daglig liverapportering, granskande journalistik och nya videoformat. Med Årets hållbarhethjälte ser vi fram emot att lyfta goda initiativ och exempel runt om i Sverige som visar på hur man själv kan engagera sig för att skapa en mer hållbar värld, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Svenska hjältars nya kategori berättar om personer, föreningar och organisationer som med drivkraft och ett nytänkande inspirerar andra till en mer hållbar framtid – både miljömässigt och socialt.
– Ökad hållbarhet är en avgörande framtidsfråga för hela vår planet. Vi är både stolta och glada över att få vara partner i Årets hållbarhetshjälte. Allas insatser behövs om vi ska rädda planeten och då behövs hållbarhetshjältar, säger Johanna Frelin, vd på Riksbyggen.

Nominerade till Årets hållbarhetshjälte kan vara någon som skapat en innovation eller kommit på en idé för minskad klimatpåverkan. Gemensamt för hållbarhetshjältar är att de visar hur man kan göra skillnad i det stora såväl som det lilla sammanhanget.

– Alla kan vara med och bidra till ökad hållbarhet. Det kan handla om att sätta upp ett insektshotell för ökad biologisk mångfald eller sätta upp solpaneler på taket. Genom partnerskapet i Årets hållbarhetshjälte vill vi inspirera till att fler gör mer och det gör skillnad, säger Karolina Brick, hållbarhetschef på Riksbyggen.

Varje år får Svenska hjältar in tusentals nomineringar från privatpersoner. Med Årets hållbarhetshjälte kommer Aftonbladet lyfta inspirerande initiativ och personer som annars kanske inte hade synts i media.  Svenska hjältars jury utser sedan den hjälte som prisas som Årets hållbarhetshjälte 2021 på den tv-sända Svenska hjältar-galan i december.

Angelica Öhagen, projektledare, Aftonbladet Svenska Hjältar. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Håkan Andersson, presschef, Riksbyggen. Telefon: 072-239 00 66. E-post: hakan.andersson@riksbyggen.se.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007. Varje år skriver redaktionen om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet. Av dessa utser sen en jury sex hjältar som prisas i en tv-sänd gala i december. Svenska hjältars jury består bland annat av prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, skådespelare Morgan Alling, överbefälhavare Micael Bydén och programledare Kristin Kaspersen.

Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar bostäder i nyproduktion, både bostads- och hyresrätter. Riksbyggen är också en av Sveriges största fastighetsförvaltare med bostadsrättsföreningar samt kommersiella och offentliga fastighetsägare som kunder. Riksbyggens företagsidé är att skapa attraktiva och hållbara boenden för alla.