Svenska Humanium Metal förstör fler vapen – nu även i USA

Innovationen Humanium Metal, skapad av den svenska organisationen IM, utvidgar nu verksamheten till USA. Den första destruktionen sker i Portland under lördagen. – Att få en meningsfull inverkan i USA är en viktig del av vår ambition att sprida Humanium Metal och minska vapenvåld globalt, säger Martin Nihlgård, generalsekreterare för IM.
Senaste nedsmältningen av vapen skedde i Zambia i december 2020. Nu är det USA:s tur. Vapnen omvandlas till fredliga produkter i Humanium Metal. Foto: Scotty Zepplin

Destruktionen kommer att livesändas från Falmouth polisstation i Portland, Maine och kan följas live här. Vi har fotograf på plats som levererar både stillbild och rörligt material. I ett första steg är det ett mindre antal beslagtagna vapen som smälts ned och omvandlas till fredliga produkter, där intäkterna går till stöd till människor som drabbats av vapenvåldet.

– Varje oönskad pistol som vi permanent tar bort från cirkulationen är en vinst. Det är en tragedi mindre för en person, familj och samhälle. Jag hoppas att andra polischefer i USA arbetar med Humanium Metal för att hjälpa sina samhällen på detta sätt, säger Falmouths polischef John Kilbride.

Under det kommande året har IM/Humanium Metal som mål att samarbeta i minst fem större städer i USA med lokal brottsbekämpning, organisationer, gräsrötter och andra som söker kreativa sätt att hantera vapenrelaterat våld.

– Humanium Metal är ett exempel på nedrustning som räddar liv, säger Izumi Nakamitsu, FN:s undergeneralsekreterare och höga representant för nedrustningsfrågor.

– Det är min uppriktiga förhoppning att Humanium Metal kommer att inspirera miljontals människor – ungdomar, konsumenter, företag, myndigheter – att söka innovativa, hållbara lösningar på världens mest angelägna utmaningar, särskilt väpnade konflikter och våld, säger Nakamitsu.

Arbetet med Humanium Metal har hittills inneburit att 12 000 skjutvapen i El Salvador och Zambia har tagits bort från gatorna för gott. FN och andra globala organisationer, ledare och kändisar har uppmärksammat modellen. Bland dem som äger produkter i Humanium Metal återfinns skådespelaren/aktivisten Leonardo DiCaprio, skådespelaren Forest Whitaker och statsmannen John Kerry. Sedan 2016 har mer än 30 000 produkter från Humanium Metal köpts av konsumenter världen över, bland annat klockor, smycken och armband.

– Vår modell tar bort vapen från gatorna, för samman människor och ökar medvetenheten om en verklig kris som miljoner människor står inför, säger IMs generalsekreterare Martin Nihlgård.

För frågor, vänligen kontakta:

Martin Nihlgård, telefon: 046-329935, 0704-10 03 09, martin.nihlgard@imsweden.org

Simon Marke Gran, PR Humanium Metal 0735-84 13 38, simon.markegran@imsweden.org

Ola Richardsson, kommunikationschef, 0708-217788, ola.richardsson@imsweden.org

Pressmaterial här: https://humanium-metal.com/newsroom/

Mer information här: https://www.imsweden.org/vad-vi-gor/humanium-metal-by-im/om-humanium-metal/

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld. Vi kämpar för en värld där människor av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. I vårt arbete utgår vi ifrån de mänskliga rättigheterna, en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.