Svenska Icebug tar hjälp av crowdfunding – Söker pengar för att göra världens mest hållbara löparsko

Svenska skoföretaget Icebug är redo att ta hållbarhet till nästa nivå. Efter att ha fått höra att löpare inte vill betala för hållbarhet, vill Icebug nu motbevisa detta och producera världens mest hållbara löparskor – med hjälp av crowdfunding.

Outrun - den senaste nyheten från skoföretaget Icebug.

Skoindustrin är generellt en smutsig bransch, med mycket olja, kemikalier och utsläpp.

Men måste det verkligen vara så?

– Att tänka ”business as usual” är katastrof. Det kommer inte att hålla. Så, vi ser det som vårt uppdrag att göra Icebug till ett exempel för hur hela outdoorskobranschen kan – och måste – bli renare, säger David Ekelund, vd på Icebug.

Vill driva förändring

I en Kickstarterkampanj som lanseras 10 december, söker Icebug nu stöd hos löpare världen över. Utan att kompromissa med prestanda eller utseende, har Icebug tagit fram en ny sko där man sett över alla material och processer. Resultatet är världens just nu mest hållbara traillöparskor.

Prototyper av skorna har testats intensivt för att se att de klarar de höga kraven, även för teknisk traillöpning.

– Det här visar att trailskor kan göras på ett hållbart sätt. Men att vi gör det här påverkar bara beslutsfattande och kan göra skillnad om vi också kan driva på en förändring i hela branschen. Vi vill kunna visa att outdoorentusiaster och traillöpare vill ha mer hållbara skor – och att de är beredda att betala för det, säger David Ekelund.

De nya skorna heter Icebug Outrun och är en bekväm sko som passar så väl rutinerade löpare som vill ha en bekväm långdistanssko, som nybörjare och vanliga motionärer som söker en skön sko för vardagsträning. Skorna är tillverkade i en fabrik med solceller för att minska klimatavtrycket, och för de utsläpp som ändå återstår klimatkompenserar Icebug med 200 procent, vilket innebär att skorna är klimatpositiva.

Mellansula av alger

Skorna har 100% PVC-fri vattenavstötande behandling och 15 procent återvunnet gummi i yttersulorna. Ovandelen är gjord av återvunnen polyester och 20 procent av mellansulorna är gjorda av Bloomfoam, ett material gjort av alger som tas från övergödda sjöar – vilket innebär renare vatten och mindre beroende av plast.

Kickstarterkampanjen lanseras 10 december och pågår i 40 dagar. Icebugs mål är att under den perioden få in 200 000 kronor från traillöpare världen över.

– Det här är ett tillfälle att bli en del av förändringen. Det här är ett första steg för att visa resten av branschen att det verkligen finns en efterfrågan på hållbara skor. Det finns bara en framtid – och den måste vara hållbar, säger David Ekelund.

Icebugs Kickstarterkampanj hittas här: https://www.kickstarter.com/projects/icebugofficial/icebug-outrun-the-most-sustainable-trail-running-shoe-yet

För mer information eller intervjuer, kontakta David Ekelund på david.ekelund@icebug.se eller 070-497 69 10.

Outrun - den senaste nyheten från skoföretaget Icebug.
Icebug är sedan 2019 världens första klimatpositiva tillverkare av outdoorskor.
Icebug Outrun
Icebug Outrun