Svenska Icebug växer snabbt – ökade med 500% förra året

Det svenska skoföretaget Icebug har under de senaste tolv månaderna sett en mycket stark tillväxt. Den egna e-handeln har vuxit med 500 procent, och utgör nu en fjärdedel av omsättningen. Bakom ökningen ligger en kall vinter, ett ökat intresse för friluftsliv och hållbarhet samt – något otippat – en nedlagd marknadsavdelning.

Icebug grundades 2001 och har sedan dess varit en marknadsledande aktör inom skor med grepp och skor med låg klimatpåverkan. Historiskt har Icebug i första hand sålt sina skor via skohandlare och sportbutiker, men när dessa under våren 2020 snabbt tappade besökare som en följd av Covid-19, tvingades Icebug snabbt att ställa om. Över en natt skiftades fokus, till att i första hand fokusera på försäljning i egna kanaler.

– Vi kommer alltid vara måna om våra återförsäljare, men vi har sedan länge sett att vi varit tvungna att göra ett skifte i hur vi ser på vår affär för att möta kundernas vanor. Istället för att göra det över några år, tvingades vi nu göra det blixtsnabbt. Det var förstås en utmaning, men resultatet av vårt arbete visar tydligt att det var rätt väg att gå, säger Marie Thomasson, headofdemand på Icebug.

Snabbväxande e-handel

Siffrorna talar också tydligt om att Icebug valt rätt väg. För det brutna räkenskapsåret 2020/2021 som stängdes sista februari, ser Icebug en ökad omsättning för försäljning i egna kanaler på cirka 500 procent. Den egna e-handeln har gått från att utgöra några få procent av omsättningen till att nu stå för nästan en fjärdedel.

– Vädret har förstås varit en bidragande faktor till vårt starka år. En kall vinter med halka gör alltid att vi säljer många skor, och under pandemin har intresset för friluftsliv fullkomligen exploderat. Men det vi har lyckats med är så mycket större än så. Vi har hittat ett nytt sätt att arbeta, vilket har fungerat bättre än vi någonsin kunnat hoppas på, och jag är helt övertygad om att vi inte ens har nosat på vår fulla potential.

Slopad marknadsavdelning

Icebug är ett företag som på många vis skiljer sig från andra. Här har till exempel de anställda obligatorisk friskvårdstimme tre gånger i veckan och alla gamla avdelningar är nedlagda och ersatta med tvärfunktionella team. Detta innebär att Icebug sedan ett drygt år tillbaka till exempel inte längre har en marknadsavdelning. I stället har man ett litet men multikompetent team, vars uppdrag är att driva efterfrågan för Icebugs varumärke och öka försäljningen i de egna kanalerna.

– Vi brukar säga att det enda vi vet är att ingenting kommer bli som vi tror. Det gamla sättet att jobba, där man ett helt år i förväg gjorde en marknadsplan där man planerade vad man skulle kommunicera längre fram funkar inte längre. Vi behöver fatta den typen av beslut i realtid, för att kunna komma närmare våra kunder och hela tiden vara säkra på att vi är så relevanta som möjligt för demsäger Marie Thomasson.

Fokus på hållbarhet

I praktiken innebär det att teamet hela tiden testa olika kreativa grepp och verifierar hur väl dessa fungerar med hjälp av data. Det som fungerar dåligt lägger man ner, medan man snabbt skalar upp det som fungerar bra.

– Det kan låta konstigt, men det senaste året har vi lärt oss mer om vårt eget varumärke än på mångaår före det. För varje dag som går lär vi oss lite mer om allt från vad som uppskattas med varje produkt till hur detta ska kommuniceras och visualiseras för att uppnå optimalt resultat. Det finns också en otrolig kraft i att se hur den nya kunskapen också skapar så goda resultat. Jag tror att jag talar för hela teamet när jag säger att vi aldrig haft så roligt på jobbet som vi har nu, säger Marie Thomasson.

– Extra spännande är att vi också lyckats växa med hjälp av hållbarhet. När Coronan drog in med allt vad det innebar, så valde Icebug att ändå inte vika en tum från sitt ambitiösa hållbarhetsarbete. Och det har lönat sig. Det här var verkligen året då vi insåg att det både går att sälja skor och bygga varumärke långsiktigt genom fokus på hållbarhet.

För intervjuer, frågor eller mer information, kontakta Marie Thomasson på marie.thomasson@icebug.seeller  072-246 11 46

Svenska Icebug gör skor med världens bästa grepp, höjer ribban för hållbarhet i branschen och gör det enklare för alla att komma ut i naturen

Icebug stoppar Facebookannonsering 3.7.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande