Svenska institutet bjuder på globalt digitalt nationaldagsfirande i 24 timmar
På Sveriges nationaldag den 6 juni arrangerar Svenska institutet en 24 timmar lång livesändning, Sweden live: National Day @ home. Dagen kommer att bjuda på musikuppträdanden, kulturevenemang, hemma-hos-inslag och museivisningar anpassade för en internationell publik i alla världens olika tidszoner. Under dagen möter vi bland många andra Kronprinsessan med familj och statsminister Stefan Löfven samt artisten Oscar Zia och kocken Camilla Hamid.

”I år är vårt behov av att känna samhörighet större än på mycket länge – inte bara för svenska medborgare utan världen över”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. ”Därför känns det extra roligt att vi kan erbjuda ambassader och konsulat kreativa och digitala lösningar och arrangera en stor digital nationaldagsfest med inslag av både gamla och nyare traditioner.”
För många är Sveriges nationaldag en av de stora och viktiga högtiderna under året, inte minst för de över en halv miljon svenskar som är bosatta utomlands. Det är en dag då svenska ambassader och konsulat över hela världen samlar utlandssvenskar, Sverigealumner, sina nätverk och samarbetspartners och firar med sång, uppträdanden och mat.
I år arrangerar Svenska institutet en gemensam digital fest dit alla är välkomna, var i världen man än befinner sig. Den 24 timmar långa liveströmmade sändningen, Sweden live: National Day @ home, riktar sig till både en svensk och en internationell publik och kan ses på utlandsmyndigheternas sociala mediekanaler samt på Sveriges officiella webbplats sweden.se. Under april månad visades inläggen på de officiella Sweden-kanalerna och utlandsmyndigheternas sociala medier sammanlagt 35 miljoner gånger.
Dagen kommer bland mycket annat att bjuda på:
- hälsningar från Kronprinsessan med familj och statsminister Stefan Löfven
- konserter med Oscar Zia, Jens Lekman, Sousou & Maher Cissoko, ionnalee, Jay-Jay Johanson och Loney Dear
- matlagning med kockarna Camilla Hamid, Jessica Frej, Paul Svensson och Gustav Johansson (Jävligt Gott)
- inslag med bland andra Jan Eliasson, Ala Riani, Ann Sofie von Otter, Basshunter, Christer Fuglesang, Bea Åkerlund, Anton Hysén, Nils Landgren och Caroline Farberger
- museivisningar av Vitlycke museum, Statens historiska museer, Vasamuseet, Nordiska museet och Moderna Museet
- Dramatens digitala projekt Osäkerhetens tid
Arrangörer för Sweden live: National Day @ home är Svenska institutet och de svenska ambassaderna i samarbete med bland andra Sveriges Radio, Sveriges Television, Vasamuseet, Statens historiska museer, Vitlycke museum, Nordiska museet, Moderna Museet, Dramaten och United We Stream.
”Vårt mål har varit att visa upp ett urval av allt det bästa som Sverige kan erbjuda. Vi hoppas så klart att dagen också kan förmedla en känsla av global gemenskap under en svår tid”, säger Karin Kärr, projektledare på Svenska institutet.
Sändningen är indelad i tre delar, vilket gör det möjligt för tittare från olika tidszoner att kunna ansluta sig. Vissa inslag kommer att sändas fler gånger så att de kan ses i alla tre tidszoner. Sändningen börjar kl 08:00 den 6 juni svensk tid och pågår därefter i 24 timmar non stopp. Alla inslag är på engelska, vissa är förinspelade, andra sänds live.
Sändningen kan ses på live.sweden.se
De officiella Sverigekanalerna är: sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Twitter), ru.sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Vkontakte) samt ar.sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Twitter).
Svenska institutet arbetar nära med Sveriges ambassader och konsulat och bistår dem löpande med kommunikation om Sverige – med syfte att stärka Sveriges relationer med omvärlden. Under rådande omständigheter, då människor inte kan resa och mötas som vanligt, har SI arbetat intensivt för att komplettera befintligt material med digitalt innehåll, nationaldagsfirandet är ett av många exempel på detta arbete.
Nyckelord
Kontakter
För mer information, kontakt med generaldirektör Madeleine Sjöstedt eller projektledare för National Day @ home, hör av dig till: Tulle Durling, pressansvarig, 08 410 186 72, tulle.durling@si.se
Bilder
Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Vänskap i centrum när Svenska institutet i Paris firar 50 år19.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I år är det 50 år sedan Svenska institutet i Paris invigdes. I centrum för jubileumsåret 2021 står vänskapen mellan Sverige och Frankrike, men också begreppet vänskap i bred bemärkelse, som korsar generationer och konstnärliga uttryck. Välkommen till ett år i vänskapens tecken!
Nordic Smart City Hack – Norden möts i onlinehackaton för att skapa smarta städer28.10.2020 13:45:00 CET | Pressmeddelande
Den 2–6 november arrangerar Svenska institutet ett nordiskt hackaton i samarbete med H22. Målet är att skapa innovativa och hållbara digitala lösningar för de städer vi alla vill leva i idag – och imorgon.
Sverige fortsatt på plats 9 av 50 i 2020 års Nation Brands Index27.10.2020 15:00:00 CET | Pressmeddelande
I Nation Brands Index 2020 hamnar Sverige liksom förra året på plats 9 av 50 länder och samsas med några av världens största ekonomier på topp tio-listan. Den årliga undersökningen bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken och bygger på resultaten från 20 000 respondenter från 20 länder.
Kids Hack the Crisis – globalt onlinehackaton för barn19.10.2020 15:09:34 CEST | Pressmeddelande
Den 23–25 oktober arrangerar Svenska Institutet ett globalt onlinehackaton för barn i samarbete med UNICEF Sverige. Målet är att ge barn möjlighet att skapa lösningar på de utmaningar som har drabbat dem till följd av pandemin. Kids Hack the Crisis skapas för barn, med barn och av barn.
Sverige på plats 15 av 50 i studie om länders hantering av hälsokriser25.8.2020 19:01:55 CEST | Pressmeddelande
I den första delen av årets Nation Brands Index (NBI) som publiceras i dag mäts styrkan i 50 länders nationsvarumärken kopplad till deras hantering av hälsokriser såsom coronapandemin. I enkätundersökningen där 20 000 personer från 20 länder tillfrågats placerar sig Sverige på plats 15 av 50 länder. Studien visar även att benägenheten att besöka ett land under de närmaste åren kommer att vara avhängig hur väl landet hanterat coronapandemin.
Stort engagemang för Svenska institutets digitala nationaldagsfirande12.6.2020 09:54:49 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets 24 timmar långa digitala nationaldagsfirande lockade ett stort antal tittare över hela världen. Drygt 70 svenska ambassader och konsulat sände Sweden live: National Day @ home i sina sociala medie-kanaler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum