Svenska institutet bjuder på globalt digitalt nationaldagsfirande i 24 timmar
”I år är vårt behov av att känna samhörighet större än på mycket länge – inte bara för svenska medborgare utan världen över”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. ”Därför känns det extra roligt att vi kan erbjuda ambassader och konsulat kreativa och digitala lösningar och arrangera en stor digital nationaldagsfest med inslag av både gamla och nyare traditioner.”
För många är Sveriges nationaldag en av de stora och viktiga högtiderna under året, inte minst för de över en halv miljon svenskar som är bosatta utomlands. Det är en dag då svenska ambassader och konsulat över hela världen samlar utlandssvenskar, Sverigealumner, sina nätverk och samarbetspartners och firar med sång, uppträdanden och mat.
I år arrangerar Svenska institutet en gemensam digital fest dit alla är välkomna, var i världen man än befinner sig. Den 24 timmar långa liveströmmade sändningen, Sweden live: National Day @ home, riktar sig till både en svensk och en internationell publik och kan ses på utlandsmyndigheternas sociala mediekanaler samt på Sveriges officiella webbplats sweden.se. Under april månad visades inläggen på de officiella Sweden-kanalerna och utlandsmyndigheternas sociala medier sammanlagt 35 miljoner gånger.
Dagen kommer bland mycket annat att bjuda på:
- hälsningar från Kronprinsessan med familj och statsminister Stefan Löfven
- konserter med Oscar Zia, Jens Lekman, Sousou & Maher Cissoko, ionnalee, Jay-Jay Johanson och Loney Dear
- matlagning med kockarna Camilla Hamid, Jessica Frej, Paul Svensson och Gustav Johansson (Jävligt Gott)
- inslag med bland andra Jan Eliasson, Ala Riani, Ann Sofie von Otter, Basshunter, Christer Fuglesang, Bea Åkerlund, Anton Hysén, Nils Landgren och Caroline Farberger
- museivisningar av Vitlycke museum, Statens historiska museer, Vasamuseet, Nordiska museet och Moderna Museet
- Dramatens digitala projekt Osäkerhetens tid
Arrangörer för Sweden live: National Day @ home är Svenska institutet och de svenska ambassaderna i samarbete med bland andra Sveriges Radio, Sveriges Television, Vasamuseet, Statens historiska museer, Vitlycke museum, Nordiska museet, Moderna Museet, Dramaten och United We Stream.
”Vårt mål har varit att visa upp ett urval av allt det bästa som Sverige kan erbjuda. Vi hoppas så klart att dagen också kan förmedla en känsla av global gemenskap under en svår tid”, säger Karin Kärr, projektledare på Svenska institutet.
Sändningen är indelad i tre delar, vilket gör det möjligt för tittare från olika tidszoner att kunna ansluta sig. Vissa inslag kommer att sändas fler gånger så att de kan ses i alla tre tidszoner. Sändningen börjar kl 08:00 den 6 juni svensk tid och pågår därefter i 24 timmar non stopp. Alla inslag är på engelska, vissa är förinspelade, andra sänds live.
Sändningen kan ses på live.sweden.se
De officiella Sverigekanalerna är: sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Twitter), ru.sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Vkontakte) samt ar.sweden.se (webb, Facebook, Instagram och Twitter).
Svenska institutet arbetar nära med Sveriges ambassader och konsulat och bistår dem löpande med kommunikation om Sverige – med syfte att stärka Sveriges relationer med omvärlden. Under rådande omständigheter, då människor inte kan resa och mötas som vanligt, har SI arbetat intensivt för att komplettera befintligt material med digitalt innehåll, nationaldagsfirandet är ett av många exempel på detta arbete.
Nyckelord
Kontakter
För mer information, kontakt med generaldirektör Madeleine Sjöstedt eller projektledare för National Day @ home, hör av dig till: Tulle Durling, pressansvarig, 08 410 186 72, tulle.durling@si.se
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum