Svenska institutet

Svenska institutet ger över 16 miljoner i projektstöd för att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet

Dela

En mediekampanj mot könsrelaterat våld, ett initiativ för att motverka desinformation mot barn och unga och ett program för att främja dokumentärfilmvisningar med fokus på mänskliga rättigheter. Det är några av de projekt som nu får stöd för sitt arbete med att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet. Totalt beviljar Svenska institutet, genom Creative Force, 16,5 miljoner kronor till 37 projekt i Ryssland, Turkiet, Östeuropa, Afrika samt Mellanöstern och Nordafrika.

– På många håll i världen går utvecklingen tyvärr åt fel håll vad gäller demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Creative Force möjliggör samarbeten som ger människor möjlighet att dela erfarenheter och skapa förändring för en mer positiv utveckling, säger Åsa Lundmark, chef för enheten för partnersamverkan på Svenska institutet.

För att motverka könsrelaterat våld i sju afrikanska länder har organisationen Another Development Perspective från Umeå initierat en medial kampanj tillsammans med en rad förändringsaktörer i Afrika. Projektet, som beviljats stöd i två år, syftar till att öka kännedomen och kapaciteten att arbeta med frågan bland lokala aktörer. Mediekampanjen genomförs i Etiopien, Kenya, Rwanda, Somalia, Tanzania, Uganda och Zambia.

Bland årets mottagare finns också Sveriges Radio Media Development Office (SR MDO), vars initiativ syftar till att motverka desinformation genom att öka medie- och informationskunnigheten bland barn och unga i Mellanöstern och Nordafrika. Tillsammans med samarbetspartners i Tunisien, Jordanien och Palestina ska de ta fram onlinebaserade utbildningsprogram som riktar sig till medieproducenter, utbildare och unga ledare, såsom influencers inom sociala medier.  

Ytterligare ett projekt som beviljats stöd är Doc Lounge Caucasus, ett program som ska öka tillgängligheten av oberoende dokumentärfilmer om mänskliga rättigheter och demokrati i Armenien, Azerbajdzjan och Georgien. Bakom initiativet står den Malmöbaserade kulturföreningen Doc Lounge och den georgiska samarbetspartnern Noosfera Foundation.

Svenska institutets program Creative Force ger stöd till samarbetsprojekt där kultur eller media används som metod för att stärka yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Creative Force genomför två utlysningar om året. Just nu pågår en utlysning fram till den 16 maj.

Utöver Sverige ingår 27 länder i Creative Force program: Etiopien, Kenya, Rwanda, Somalia, Tanzania, Uganda, Zambia, Algeriet, Egypten, Irak, Iran, Jordan, Libanon, Libyen, Marocko, Palestina, Syrien, Tunisien, Jemen, Armenien, Azerbajdzjan, Vitryssland, Georgien, Moldavien, Ukraina, Turkiet samt nordvästra Ryssland.


Mer information om Creative Force och vilka ytterligare projekt som beviljats stöd finns på Svenska institutets hemsida.

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta gärna:

Åsa Lundmark
Chef enheten för partnersamverkan, Svenska institutet
073 684 20 53

Anna Knutsson
Pressansvarig, Svenska institutet
08-453 78 37, 073-336 89 47

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Svenska institutet bakom internationell utmaning för klimatsmart mat4.4.2019 11:52:42 CESTPressmeddelande

Klimatfrågan ses som en av vår tids ödesfrågor och klimatförändringarna toppar listan över vad som oroar människor mest i Sverige. Svenska institutet lanserar nu en utmaning för människor världen över som vill ta konkreta steg för att minska sin klimatpåverkan. Med Eat Smart Challenge vill vi öka medvetenheten kring kopplingen mellan kost, livsmedelssystem och en hållbar planet. Eat Smart Challenge lanseras globalt 8-14 april.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum