Svenska institutet ger över 16 miljoner i projektstöd för att stärka mänskliga rättigheter, demokrati och yttrandefrihet
– På många håll i världen går utvecklingen tyvärr åt fel håll vad gäller demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Creative Force möjliggör samarbeten som ger människor möjlighet att dela erfarenheter och skapa förändring för en mer positiv utveckling, säger Åsa Lundmark, chef för enheten för partnersamverkan på Svenska institutet.
För att motverka könsrelaterat våld i sju afrikanska länder har organisationen Another Development Perspective från Umeå initierat en medial kampanj tillsammans med en rad förändringsaktörer i Afrika. Projektet, som beviljats stöd i två år, syftar till att öka kännedomen och kapaciteten att arbeta med frågan bland lokala aktörer. Mediekampanjen genomförs i Etiopien, Kenya, Rwanda, Somalia, Tanzania, Uganda och Zambia.
Bland årets mottagare finns också Sveriges Radio Media Development Office (SR MDO), vars initiativ syftar till att motverka desinformation genom att öka medie- och informationskunnigheten bland barn och unga i Mellanöstern och Nordafrika. Tillsammans med samarbetspartners i Tunisien, Jordanien och Palestina ska de ta fram onlinebaserade utbildningsprogram som riktar sig till medieproducenter, utbildare och unga ledare, såsom influencers inom sociala medier.
Ytterligare ett projekt som beviljats stöd är Doc Lounge Caucasus, ett program som ska öka tillgängligheten av oberoende dokumentärfilmer om mänskliga rättigheter och demokrati i Armenien, Azerbajdzjan och Georgien. Bakom initiativet står den Malmöbaserade kulturföreningen Doc Lounge och den georgiska samarbetspartnern Noosfera Foundation.
Svenska institutets program Creative Force ger stöd till samarbetsprojekt där kultur eller media används som metod för att stärka yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Creative Force genomför två utlysningar om året. Just nu pågår en utlysning fram till den 16 maj.
Utöver Sverige ingår 27 länder i Creative Force program: Etiopien, Kenya, Rwanda, Somalia, Tanzania, Uganda, Zambia, Algeriet, Egypten, Irak, Iran, Jordan, Libanon, Libyen, Marocko, Palestina, Syrien, Tunisien, Jemen, Armenien, Azerbajdzjan, Vitryssland, Georgien, Moldavien, Ukraina, Turkiet samt nordvästra Ryssland.
Mer information om Creative Force och vilka ytterligare projekt som beviljats stöd finns på Svenska institutets hemsida.
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta gärna:
Åsa Lundmark
Chef enheten för partnersamverkan, Svenska institutet
073 684 20 53
Anna Knutsson
Pressansvarig, Svenska institutet
08-453 78 37, 073-336 89 47
Länkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum