Svenska institutet samlar aktörer för att marknadsföra Sverige som handels- och investeringsnation
Svenska institutet har lett arbetet med att ta fram ett nytt, gemensamt material för att myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer ska ha verktyg att främja Sverige som handels- och investeringsnation. Idag presenteras resultatet, ett kommunikationskoncept som lyfter svensk innovationskraft - Pioneer the possible.

Sverige är världsledande i den gröna industriomställningen och ligger i topp globalt när det gäller implementeringen av Parisavtalet. Regeringen har också ett uttalat mål att bli det första fossilfria välfärdslandet. 2020 rankades Sverige på plats två över världens mest innovativa länder enligt FN:s Global Innovation Index. Att dessa är några av Sveriges främsta styrkor visar internationella jämförelser. Nu presenterar Svenska institutet ett sätt att kommunicera kring dessa på ett gemensamt och sammanhållet sätt för myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer.
Materialet inom ramen för Pioneer the possible innehåller berättelser, bilder, filmer och sociala mediekampanjer att använda i fysiska och digitala möten. I framtagandet av Pioneer the possible har SI samarbetat nära med bland andra Business Sweden, Tillväxtverket, Vinnova, svenska regioner och intresseorganisationer som Svenskt Näringsliv. Genom att ha en bred samling kring hur Sverige beskrivs som ett land att handla med och investera i kan Sverige stärka sin attraktionskraft och locka fler aktörer hit.
- Pioneer the possible är ett tydligt sätt att visa vad Sverige har att erbjuda inom innovation och hållbar utveckling. Genom det här konceptet vill vi erbjuda aktörerna som arbetar med handels- och investeringsfrågor att samlas under ett paraply som visar hur starkt Sverige är på det här området, men också för att skapa ytterligare intresse för Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
- Kommunikationen inom området har tidigare byggts på att visa vad Sverige har åstadkommit, nu flyttar vi fokus till att visa vart Sverige är på väg. Det har varit ett givande arbete med att få ihop aktörerna och se vilken vilja det finns att öka synligheten för Sverige i dessa frågor, säger Karin Kärr projektledare vid Svenska institutet.
Första tillfället då konceptet kommer att användas är vid Business Swedens evenemang Sweden Impact day i Barcelona 30/6.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder


Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Så uppfattas Sverige av EU-länderna, ny rapport från Svenska institutet 17.6.2022 13:56:22 CEST | Pressmeddelande
Inför Sveriges kommande ordförandeskap i EU första halvåret 2023 har Svenska institutet (SI) tagit fram en rapport som har undersökt bilden av Sverige i samtliga EU-länder. SI har även undersökt kännedomen om EU och dess institutioner i medlemsländerna.
PRESSINBJUDAN 17 maj: Dåtida, samtida och framtida – hur vidareutvecklas det svensk-finska kultursamarbetet11.5.2022 09:08:41 CEST | Pressinbjudan
Med anledning av det finska statsbesöket arrangerar Kulturhuset Stadsteatern, Finlandsinstitutet och Svenska institutet ett samtal om kultursamarbetet mellan Sverige och Finland den 17 maj.
Sara Arrhenius ny direktör för Svenska institutet i Paris7.4.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I januari 2023 tillträder Sara Arrhenius tjänsten som direktör för Svenska institutet i Paris, som är del av Svenska institutet och Sveriges enda kulturhus utomlands. Hon blir därmed även kulturråd vid svenska ambassaden i Paris.
Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet23.2.2022 09:54:17 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet presenterar idag 2021 års rapport om bilden av Sverige utomlands. Året präglades till stor del av coronapandemin och hanteringen av den. Dock har inte rapporteringen om den svenska pandemihanteringen varit lika omfattande som 2020. Rapporteringen speglade mer varierade ämnen, till exempel idrott, inrikesfrågor som kriminalitet och säkerhetsfrågor samt politiska händelser. Rapporten konstaterar att bilden av Sverige i utlandet är fortsatt stabil och i regel positiv.
Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai13.12.2021 13:57:50 CET | Pressmeddelande
Under ”Knowledge & Learning Week” 12–18 december ansvarar Svenska institutet för programmet i den svenska paviljongen på Expo 2020 i Dubai. SI samlar då aktörer inom högre utbildning, forskning och innovation för att presentera en bred bild av Sveriges erbjudande som Kunskapsnation. Syftet är att öka kunskapen och väcka intresse hos internationella företag, talanger och studenter att verka i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum