Svenska institutet

Svenska institutet samlar aktörer för att marknadsföra Sverige som handels- och investeringsnation

Dela

Svenska institutet har lett arbetet med att ta fram ett nytt, gemensamt material för att myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer ska ha verktyg att främja Sverige som handels- och investeringsnation. Idag presenteras resultatet, ett kommunikationskoncept som lyfter svensk innovationskraft - Pioneer the possible.

Bild: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se
Bild: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se

Sverige är världsledande i den gröna industriomställningen och ligger i topp globalt när det gäller implementeringen av Parisavtalet. Regeringen har också ett uttalat mål att bli det första fossilfria välfärdslandet. 2020 rankades Sverige på plats två över världens mest innovativa länder enligt FN:s Global Innovation Index. Att dessa är några av Sveriges främsta styrkor visar internationella jämförelser. Nu presenterar Svenska institutet ett sätt att kommunicera kring dessa på ett gemensamt och sammanhållet sätt för myndigheter, ambassader, regioner och intresseorganisationer.   

Materialet inom ramen för Pioneer the possible innehåller berättelser, bilder, filmer och sociala mediekampanjer att använda i fysiska och digitala möten. I framtagandet av Pioneer the possible har SI samarbetat nära med bland andra Business Sweden, Tillväxtverket, Vinnova, svenska regioner och intresseorganisationer som Svenskt Näringsliv. Genom att ha en bred samling kring hur Sverige beskrivs som ett land att handla med och investera i kan Sverige stärka sin attraktionskraft och locka fler aktörer hit. 

- Pioneer the possibleär ett tydligt sätt att visa vad Sverige har att erbjuda inom innovation och hållbar utveckling. Genom det här konceptet vill vi erbjuda aktörerna som arbetar med handels- och investeringsfrågor att samlas under ett paraply som visar hur starkt Sverige är på det här området, men också för att skapa ytterligare intresse för Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör förSvenska institutet.  

- Kommunikationen inom området har tidigare byggts på att visa vad Sverige har åstadkommit, nu flyttar vi fokus till att visa vart Sverige är på väg. Det har varit ett givande arbete med att få ihop aktörerna och se vilken vilja det finns att öka synligheten för Sverige i dessa frågor, säger Karin Kärr projektledare vidSvenska institutet.  

Första tillfället  konceptet kommer att användas är vid Business Swedens evenemang Sweden Impactday i Barcelona 30/6. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se
Bild: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se
Ladda ned bild
Generaldirektör
Generaldirektör
Ladda ned bild

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet23.2.2022 09:54:17 CET | Pressmeddelande

Svenska institutet presenterar idag 2021 års rapport om bilden av Sverige utomlands. Året präglades till stor del av coronapandemin och hanteringen av den. Dock har inte rapporteringen om den svenska pandemihanteringen varit lika omfattande som 2020. Rapporteringen speglade mer varierade ämnen, till exempel idrott, inrikesfrågor som kriminalitet och säkerhetsfrågor samt politiska händelser. Rapporten konstaterar att bilden av Sverige i utlandet är fortsatt stabil och i regel positiv.

Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai13.12.2021 13:57:50 CET | Pressmeddelande

Under ”Knowledge & Learning Week” 12–18 december ansvarar Svenska institutet för programmet i den svenska paviljongen på Expo 2020 i Dubai. SI samlar då aktörer inom högre utbildning, forskning och innovation för att presentera en bred bild av Sveriges erbjudande som Kunskapsnation. Syftet är att öka kunskapen och väcka intresse hos internationella företag, talanger och studenter att verka i Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum