Svenska Ishockeyförbundet söker värdstad till Junior-VM 2022

Sverige ska arrangera U-20 VM i ishockey (JVM) vid årsskiftet 2021/22, och 2022 firar också Svenska Ishockeyförbundet 100 år. Nu söker Svenska Ishockeyförbundet värdstad för JVM 2022.

Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) har sedan tidigare beslutat att Sverige ska stå som värd för U-20 VM i ishockey (JVM) år 2022. Samma år firar också Svenska Ishockeyförbundet 100 år och JVM kommer att vara ett av de mest uppskattade och omfattande evenemangen under 100-årsfirandet. Nu söker Svenska Ishockeyförbundet värdstad för JVM.

Beslutet att utse värdstad kommer tas av Svenska Ishockeyförbundets styrelse i slutet av 2018.

– JVM har under senare år blivit en allt större och viktigare turnering för både svensk och internationell ishockey och förra gången JVM arrangerades i Sverige var i Malmö 2014. Den succén siktar vi på att överträffa 2022, vi i Svensk Ishockey tillsammans med den stad som vi kommer att arrangera mästerskapet med, säger Tommy Boustedt, generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet.

Svenska Ishockeyförbundet har satt upp följande kriterier för de städer/kommuner som väljer att visa intresse för tillsammans med oss att arrangera JVM 2022:

• Kunna erbjuda två arenor, en för respektive grupp. Om den stad/kommun som väljer att skicka en intresseanmälan kan föreslå en lösning där två städer ingår ska det tydligt framgå hur samverkan ska ske mellan städerna.
  • Kunna erbjuda en huvudarena med en publikkapacitet på minst 10 000 åskådare.
    ”B-arenan” ska ha en publikkapacitet på minst 4000 åskådare.
  • Ha närhet till en internationell flygplats. Det innebär maximalt två timmars bussresa från en flygplats till arenan.
  • Säkerställa arenor som lever upp till en mycket god internationell standard med avseende på krav från skrivande journalister, rörlig och digital media.
  • Säkerställa ett gott samarbete med såväl Svenska Ishockeyförbundet som med lokalt näringsliv, lokal idrott, berört ishockeydistrikt och lokala ishockeyföreningar.
  • Kunna påvisa goda referenser från tidigare evenemang av liknande storlek där synbarhet, engagemang från invånare mm är viktiga komponenter
  • Kunna erbjuda hotellrum i den omfattning som evenemanget kräver.

De som väljer att visa intresse att stå som värdstad till JVM 2022, och som lever upp till kriterier enligt ovan, ombedes inkomma med en intresseanmälan. En intresseanmälan ska göras senast 20 september 2018 och skickas till jvm2022@swehockey.se

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.