Svenska Ishockeyförbundet tecknar nytt avtal med SVT

Under 2019 visar SVT fyra av de fem VM-turneringar som Svenska Ishockeyförbundets landslag ställer upp i. I och med det nya avtalet med SVT vill vi fortsätta på den inslagna vägen och erbjuda mycket hockey, på flera nivåer, till supportrar och den svenska tv-publiken.

Det nya avtalet ger SVT rätten att visa dam-VM, junior-VM (herrar), Euro Hockey Tour (herrar), Nordic Trophy (herrar) och TV-pucken (flickor och pojkar) sex år framöver. I avtalet ingår också att möjligheten att sända U18-VM (pojkar och flickor).
– Det är ett mycket viktigt avtal för svensk ishockey. SVT säkerställer att både den breda ishockeyn (TV-pucken för flickor och pojkar) och elithockeyn når ut till största möjliga publik. Nationalsporten ishockey och världens bästa sportkanal borgar för en mycket bra räckvidd, säger Tommy Boustedt, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.
– Det känns både roligt och ansvarsfullt att vara hem för landslagskronorna under de kommande sex åren. Nu kan SVT:s tittare följa framtidens hockeystjärnor från TV-pucken, via juniorlandslagen och ända fram till deras seniorkarriär med Tre Kronor och Damkronorna, säger Åsa Edlund Jönsson, chef för SVT Sport.
Avtalet gäller från och med hösten och redan tidigare under säsongen 2018/2019 kunde vi berätta nyheten om att Stålbucklan spelades för sista gången. Inför nästa säsong blir TV-pucken en turnering för både tjejer och killar och slutspelet kommer att sändas i SVT.
SVT har haft rättigheterna till junior-VM sedan säsongen 2006/2007 och med åren har mästerskapet blivit en mycket uppskattad tv-klassiker under julledigheten. Utöver de fem ovan nämnda evenemangen har SVT också sändningsrätten till herrarnas ishockey-VM fram till 2023.
Samtidigt som SVT nu inleder ett långt samarbete med Svenska Ishockeyförbundet ingår SVT också ett nytt hockeyavtal med NENT Group. Det innebär att SVT och NENT sänder två turneringar vardera från Euro Hockey Tour varje säsong, samt delar på sändningarna från junior-VM.
– När det gäller stora sporträttigheter är samarbeten mellan tv-bolag nästan ett måste i Sverige i dag. Det känns naturligt att samarbeta med NENT kring junior-VM och Euro Hockey Tour eftersom vi sedan tidigare har ett stort samarbete kring herr-VM i ishockey, säger Åsa Edlund Jönsson.
Avtalet skrevs under av Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet, Tommy Boustedt, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet och Åsa Edlund Jönsson, chef för SVT Sport.

Ishockeyns stämma avslutad: Anders Larsson omvald som ordförande och direkt upp- och nedflyttning till SHL och Hockeyallsvenskan införs15.6.2019 10:28:44 CESTPressmeddelande

Idag lördag den 15 juni avslutades Svenska Ishockeyförbundets Förbundsmöte i Stockholm. Anders Larsson omvaldes till ordförande och förbundsmötet beslutade att från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. I övrigt beslutade Förbundsmötet att förstärka det regionala stödet till ishockeyföreningarna i hela landet genom regionala s.k. sportkontor.

Direkt upp – och nedflyttning mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan föreslås från säsongen 2020/2129.5.2019 11:14:31 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Svenska Ishockeyförbundets styrelse sitt förslag på hur modell för upp- och nedflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan bör se ut framöver. Förslaget är att istället för som i nuvarande modell där två lag från underliggande serie har möjlighet att kvalificera sig, från säsongen 2020/21 införa direkt upp- och nedflyttning av ett (1) lag mellan serierna på förbundsnivå inom herrishockeyn. Styrelsens förslag bygger på att ligorna är med och bestämmer vilken modell som ska gälla för att avgöra vilka dessa lag är.