Svenska Ishockeyförbundets och HockeyAllsvenskans nya avtal klart

Sedan 2014 har Svenska Ishockeyförbundet (SIF) HockeyAllsvenskan AB (HA) ett samarbetsavtal som gäller både kommersiella och sportsliga frågor. SIF och HA är nu överens om att förlänga detta samarbetsavtal till och med säsongen 2024/2025.

Sedan två år finns en övergripande och gemensam strategi för hur alla inom svensk ishockey tillsammans ska nå visionen att bli Sveriges mest engagerande idrott. I linje med strategin har samarbetet mellan SIF och HockeyAllsvenskan under senare år stärkts. Det nya samarbetsavtalet är därför en naturlig fortsättning på dagens väl fungerande samarbete.
Modellen följer samma princip som förbundets övriga ligaavtal med SHL och SDHL. Det betyder i korthet att SIF företräder den samlade ishockeyrörelsen och ytterst ansvarar för seriesystem och tävlingsregler samtidigt som föreningarna i SHL, SDHL och HA disponerar de kommersiella rättigheterna genom sin ligaorganisation. I det ansvaret ligger att föreningarna i SHL, SDHL och HA har arbetsgivaransvaret för samtliga spelare och förbinder sig att ställa spelarna till förfogande för landslagsspel utan kostnader för SIF.
– Jag är mycket glad över att vi nu har en långsiktig överenskommelse med HockeyAllsvenskan på plats. HockeyAllsvenskan är en av Sveriges mest populära idrottsligor, bara SHL och fotbollsallsvenskan för herrar ligger före när det gäller intresse och mediegenomslag. HockeyAllsvenskan är därför en avgörande del i utvecklingen av ishockeyn i Sverige och vår överenskommelse är en förutsättning för att vi tillsammans kan fortsätta att utveckla vår idrott, säger Anders Larsson ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.
– Det känns riktigt bra att vi har landat i ett bra och långsiktigt avtal med Svenska Ishockeyförbundet. Det är en överenskommelse som ger oss möjligheten att fortsatt utveckla vår liga i den riktning vi vill, men också i en riktning som är bra för hela den svenska ishockeyn. Det är viktigt för oss att också vara med att ta ansvar när det gäller att stärka och utveckla ishockeyn i Sverige. En stark HockeyAllsvenska kommer att vara en förutsättning att skapa Sveriges mest engagerande idrott, säger Håkan Svensson, ordförande i HockeyAllsvenskan AB.