Svenska kraftnät förstärker den snabba aktiva störnings­reserven

Svenska kraftnät ansvarar för att kraftsystemet alltid kan hantera störningar och snabbt återställa de automatiska frekvensstyrda reserverna. Ansvaret omfattar också att se till att överföringar i nätet återförs inom gällande gränser. I Sverige säkerställs det genom den snabba aktiva störningsreserven, som Svenska kraftnät nu ska förstärka genom en upphandling.

Vid en störning aktiveras alltid tillgängliga bud på reglerkraftmarknaden först. Reglerkraftmarknaden utgörs av frivilliga upp- eller nedregleringsbud och det uppstår därför situationer när det inte finns tillräckligt stora volymer av mFRR-bud (manual frequency restoration reserve) för att återställa de automatiskt aktiverade reserverna. I dessa lägen aktiveras störningsreserven.
I systemdriftsavtalet (SOA) har de nordiska systemansvariga fastställt att de olika länderna ska säkerställa att tillräcklig mängd störningsreserv finns tillgängligt. Svenska kraftnät har därför avtal med ägare av 22 gasturbiner i elområdena SE3 och SE4 med en total installerad effekt om cirka 1 350 MW. Den snabba aktiva störningsreserven utgörs av reserver som kan aktiveras inom 15 minuter.

I dagsläget har störningsreserven ett underskott som bland annat beror på att gasturbinerna, med en medelålder på dryga 40 år, allt oftare är otillgängliga på grund av nödvändiga underhållsåtgärder. Därför finns det ett behov av att komplettera med ytterligare mFRR-kapacitet i störningsreserven, men någon marknad för detta finns inte idag. Svenska kraftnät planerar att förstärka störningsreserven i en upphandling om ungefär 300 MW i SE3 och SE4.

– Genom denna nya upphandling förstärker vi den viktiga störningsreserven och skapar samtidigt möjligheter för aktörer med mFRR-kapacitet i SE3 och SE4 att delta, säger Niclas Damsgaard, tf chef för Systemdivisionen på Svenska kraftnät.

Svenska kraftnät planerar att genomföra upphandlingen under hösten 2018 och vintern 2019.

18 september 2018

Ledning­sgruppen på Svenska kraftnät komplett med tre nya divisionschefer på plats12.10.2018 09:00Pressmeddelande