Svenska kraftnät har förstärkt störningsreserven

Svenska kraftnät ansvarar för att kraftsystemet alltid kan hantera störningar och snabbt återställa de automatiska frekvensstyrda reserverna. Ansvaret omfattar också att se till att överföringar i nätet återförs inom gällande gränser. Upphandling för störningsreserven inleddes i höstas och är nu avslutad.

Vid en störning aktiveras alltid tillgängliga bud på reglerkraftmarknaden först. Reglerkraftmarknaden utgörs av frivilliga upp- eller nedregleringsbud och det uppstår därför situationer när det inte finns tillräckligt stora volymer av mFRR-bud (manual frequency restoration reserve) för att återställa de automatiskt aktiverade reserverna. I dessa lägen aktiveras störningsreserven.

Svenska kraftnät har avtal med ägare av 22 gasturbiner i elområdena SE3 och SE4 med en total installerad effekt om cirka 1 350 MW. Den snabba aktiva störningsreserven utgörs av reserver som kan aktiveras inom 15 minuter. Störningsreserven har sedan tidigare ett underskott som bland annat beror på att gasturbinerna, med en medelålder på dryga 40 år, allt oftare varit otillgängliga på grund av nödvändiga underhållsåtgärder. Därför fanns det ett behov av att komplettera med ytterligare mFRR-kapacitet i störningsreserven genom en upphandling.

– Genom upphandlingen har vi nu förstärkt den viktiga störningsreserven och samtidigt skapat nya möjligheter för att aktörer med mFRR-resurser att sälja sin kapacitet, säger Lowina Lundström, chef för Systemdivisionen på Svenska kraftnät.

Upphandlingen av den snabba aktiva störningsreserven omfattar:

Vattenfall AB, 50 MW
Fortum Sverige AB, 60 MW

Tilldelningsbeslutets avtalsspärr gäller till och med den 29 april 2019. I dagsläget finns inget beslut om att en ytterligare omgång av upphandlingen ska genomföras.

Läs mer om störningsreserven.

För mer information, vänligen kontakta Svenska kraftnäts pressjour, tel. 010-475 80 10 eller press@svk.se.

Implementeringen av 15 minuters avräkningsperiod i Norden riskerar att försenas14.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

I mars 2018 kom de nordiska systemoperatörerna Svenska kraftnät, Energinet, Fingrid och Statnett överens om en ambitiös färdplan för den nya Nordiska Balanseringsmodellen (NBM). Den första viktiga milstolpen är den gemensamma Nordiska kapacitetsmarknaden aFRR under 2019. Vid specificering av kommande steg i färdplanen för NBM, har systemoperatörerna stött på kritiska effekter för balanseringsprocessen från den planerade implementationen av 15 minuters avräkningsperiod. För att säkerställa robust implementation för både systemoperatörer och marknadsaktörer, har systemoperatörerna beslutat att se över tidplanen. Det har då framgått att det finns en hög risk för en försening i implementeringen av 15 minuters avräkningsperiod per december 2020. Då implementation av 15 minuters avräkningsperiod även leder till betydande förändringar för marknadsaktörer, nätägare och andra nordiska intressenter, ser de nordiska systemoperatörerna ett behov av ett närmare samarbete. Vi etablerar därför en nor

Ledning­sgruppen på Svenska kraftnät komplett med tre nya divisionschefer på plats12.10.2018 09:00:00 CESTPressmeddelande