Svenska kyrkan har fått en ny biskop: Susanne Rappmann

– Hoppet och glädjen är centralt i den kristna tron. Och idag är jag väldigt glad, säger Susanne Rappmann som vigts till biskop för Göteborgs stift. Vigningsgudstjänsten i Uppsala domkyrka leddes av ärkebiskop Antje Jackelén i närvaro av utländska gäster och Svenska kyrkans biskopar.
Susanne Rappmann har idag vigts till biskop för Göteborgs stift. Foto: Magnus Aronson/IKON

I sin predikan vände sig ärkebiskopen till Susanne Rappmann:
”I Jesus Kristus går Gud genom död till liv, såsom vetekornet dör för att kunna ge riklig frukt. Såren, döden, växten, hoppet och livet – i ditt vapen och valspråk hänger de ihop, snarare än att vara varandras motsatser. Detta sammanhang löper som en röd tråd genom ditt liv i tron liksom genom ditt akademiska och pastorala arbete. Det är ett trovärdigt sammanhang.”
Läs ärkebiskop Antjes predikan i sin helhet.

Biskop Susanne Rappmann beskriver sina känslor:
– Det är fantastiskt. Jag är väldigt glad och hoppfull. Hoppet och glädjen är centralt i den kristna tron. Och idag är jag väldigt glad!

Som sitt valspråk har Susanne Rappmann valt: ”Vår Gud bär sår”. Det är inspirerat av Ylva Eggehorns dikt ”No other God has wounds”.
– Tron på en Gud som bär egna och andras sår hör till det mest hoppfulla jag vet – och hopp tror jag att vår tid behöver. Vi behöver hopp som kämpande människor men också som kyrka. Genom valspråket vill jag inspirera till att våga dela sårbarhet, tro på försoningens möjlighet och omsätta tron i praktisk handling.
Läs mer om biskop Susanne på Göteborgs stifts webbplats.

SE BISKOPSVIGNINGEN PÅ WEBBEN
Biskopsvigningen går att se på Svenska kyrkans webbplats i efterhand:

PRESSFOTO
Nedladdningsbara pressbilder från vigningsgudstjänsten läggs snarast möjligt ut på Svenska kyrkans digitala bildbank: www.svenskakyrkan.se/fotoweb. Ingen inloggning krävs, klicka bara ”OK”. Foto: Magnus Aronson/IKON.

INTERVJUER MED NYA BISKOPEN
För intervjuer och ytterligare frågor kontakta pressekreteraren i Göteborgs stift Torgny Lindén, 0706-33 12 87, torgny.linden@svenskakyrkan.se.

MOTTAGNING I GÖTEBORG PÅ LÖRDAG
På lördagen, den 10 mars, tar Göteborgs stift emot sin nya biskop Susanne Rappmann i en mässa i Göteborgs domkyrka. Mässan leds av domprost Karin Burstrand och börjar kl. 16.00. Efteråt är det mingel.