Svenska kyrkan på Bokmässan: tre scener med fokus på bildning

På torsdag slår Bokmässan i Göteborg upp sina portar. Svenska kyrkan är huvudansvarig för årets tema Bildning. På tre scener kommer begreppet att belysas ur en mängd perspektiv.

Vid sidan av den vanliga Se Människan-scenen kommer Svenska kyrkan att ha två scener till på årets bokmässa. Foto: Gustaf Hellsing

Temascenen Om: bildning på mässans entréplan är huvudscen på årets mässa. Här kommer begreppet bildning att vändas och vridas på i ett 60-tal programpunkter.

På Fredagsscenen i sal H1 kommer 14 seminarier på temat ”Bildning, mod och motstånd” att hållas. Seminarierna bandas av UR Samtiden och sänds i SVT:s Kunskapskanalen under hösten.

Det blir också ett sedvanligt fullmatat program på Svenska kyrkans ordinarie Se människan-scendär ett 60-tal författare möter i samtal om litteratur och livsfrågor. Alla samtal filmas och läggs ut på Svenska kyrkans youtube-kanal.

Tysklands förre president, den lutherske prästen Joachim Gauck är Svenska kyrkans gäst på Bokmässan. Han möter bland annat ärkebiskop Antje Jackelén i ett samtal om tro, politik, integritet och framtidshopp. Ärkebiskopen själv har i vanlig ordning ett välfyllt program där Martin Luther och hans arv utgör något av en röd tråd.

Sammanlagt möter över hundra svenska och internationella författarnamn på Svenska kyrkans olika scener under mässdagarna.

Svenska kyrkan medverkar också som vanligt på mässans Internationella torg, bland annat med ett seminarium lett av förre ärkebiskopen KG Hammar som behandlar Sveriges vapenexport och hur den påverkar vår trovärdighet i andra frågor.

Svenska kyrkan på Bokmässan:
17 större seminarier

Scenen ”Om:bildning” – författarsamtal, seminarier, personliga berättelser, med mera, på temat bildning.
Fredagsscenen – 14 miniseminarier som bandas av UR och sänds senare i höst.
Se människan-scenen – författarmöten om litteratur och livsfrågor.
Litterär gudstjänst – medverkan av författarna Eva Susso, Anna Höglund och Astrid Seeberger, samt biskop emeritus Martin Lind. Gudstjänsten leds av prästen Ludvig Lindelöf.
Fotografiska stråket – fotoutställningar med bland annat Årets bild 2016.
Musikalen Luthers ungar – av Karin Runow. Framförs i Göteborgs domkyrka.
Inledningskonsert i Göteborgs domkyrka – med den irländska kören Anúna och violinisten Linda Lampenius. Konserten uppmärksammar bokmässans två underteman ”Finland 100 år” och ”Röster från Irland”.

Bokmässan äger rum 28 september-1 oktober.

Svenska kyrkans kultursekreterare Erika Hedenström om årets program

Svenska kyrkan på tre scener under Bokmässan from Svenska kyrkan on Vimeo.