Svenska kyrkan under Almedalsveckan

Under Almedalsveckan bjuder Svenska kyrkan in till seminarier och samtal om bland annat kulturarvet, demokrati och antisemitism. Även konst och musik finns på programmet, precis som gudstjänster förstås. På Korsgatan, nära Hamnplan, finns en specialbyggd minikyrka för andrum och någon att prata med. Ärkebiskop Antje Jackelén medverkar i flera seminarier och andra programpunkter under veckan.
Under Almedalsveckan bjuder Svenska kyrkan in till seminarier och samtal. Foto: Daniel Bramsell

Innehållet i de frågor Svenska kyrkan lyfter i Almedalen kan i stora drag sammanfattas under det övergripande temat ”Medmänsklighet är vägen till innanförskap”. Det handlar om att agera för delaktighet och gemenskap – och lyfta goda exempel från kyrkans verksamhet som syftar till att öka inkludering och innanförskap. Genom det breda diakonala och sociala arbetet, både i Sverige och internationellt, har kyrkan konkret och ibland unik kunskap om människors livssituation.

På onsdagskvällen arrangeras ett seminarium i Visby domkyrka om kyrkorummet som plats för musikaliska möten. Vid midnatt övergår seminariet till en konsert med Jonathan Johansson för fortsatt reflektion. Fri entré.
Här finns Svenska kyrkans egna seminarier och andras arrangemang där någon från Svenska kyrkan medverkar.

Ärkebiskop Antje Jackelén
Människan och skapelsen, den nya och gamla antisemitismen, och religionens roll i politiken är några ämnen som ärkebiskopen kommer att samtala om.
Här finns hela ärkebiskopen Antjes program.

Minikyrka på utställningsområdet
Precis som tidigare finns Svenska kyrkan också på utställningsområdet, i år på Korsgatan nära Hamnplan.
– Tältet är i år utbytt mot en minikyrka, speciellt framtagen för Almedalsveckan. Här vill vi erbjuda en liten glänta i bruset, och det är en plats där vi samtalar och lyssnar på andra människor, samtidigt som vi lyfter fram viktiga frågor om innanförskap, säger Marie Nordström som är Almedalssamordnare på Kyrkokansliet i Uppsala för Svenska kyrkans samlade insatser.

Nikodemussamtal
Varje kväll kl. 22-23 i domkyrkan medverkar företrädare för respektive dags parti i ett samtal om religionens möjliga roll för politiken och tvärtom, men även politikern som person får utrymme. Bland annat medverkar Annie Lööf – partiledare för Centerpartiet, Isabella Lövin – språkrör för Miljöpartiet och vice statsminister, och Jonas Sjöstedt – partiledare för Vänsterpartiet. Samtalen avslutas med en enkel gudstjänst.
Här finns schemat för Nikodemussamtalen.

Samtal under valven
Samtidens viktigaste frågor avhandlas under domkyrkans valv med samhällsinriktade personer som reflekterar över vårt samhälle och vår värld. Varje vardagskväll i Almedalsveckan kl. 20.30.
Här finns programmet för Samtal under valven.

Utställning
Utställningen Vägen hit visas i domkyrkan under Almedalsveckan. I Övre Älvdals församling har nyanlända kvinnor från Syrien, Irak, Afghanistan och en rad andra länder broderat sina bilder av hemland, krig, flykt och ett nytt liv, med konstnären Jennie McMillen som inspiratör. I utställningen ingår också ljudkonst­verket En annan väntan av Johanna Byström Sims.
Läs mer: www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan/vagen-hit