Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation: Arbetstidsregler huvudfråga i avtalsrörelsen

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har i dag påbörjat utväxlingen av yrkanden inför vårens avtalsrörelse. Fokus ligger på enklare, enhetligare och mer flexibla arbetstidsregler.

Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Foto: Susanne Kronholm

Svenska kyrkans ekonomiska resurser kommer att minska i framtiden. Därför måste kollektivavtalen ge förutsättningar för en effektiv verksamhet till en rimlig kostnad.

- Svenska kyrkan behöver avtal som är enkla att tillämpa och lätta att förstå. Vi har fått mycket tydliga signaler från kyrkans arbetsgivare att dagens komplexa arbetstidsregler skapar problem i verksamheten. Det säger Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

De många olika arbetstidsmodellerna leder till slitningar mellan yrkesgrupper och gör det onödigt svårt att samarbeta i team. Administration och tvister om regeltolkningar drar också mycket resurser för såväl arbetsgivar- som arbetstagarsidan.

- Enklare, enhetligare och mer flexibla arbetstidsregler skulle frigöra kraft och resurser till verksamheten. Det skulle också öka möjligheterna för Svenska kyrkan att vara en attraktiv arbetsplats för både dagens och framtidens medarbetare, förklarar Cecilia Herm.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation vill därför införa möjlighet till årsarbetstid i avtalet och justera arbetstidsreglerna för präster och kyrkomusiker. Arbetsgivarorganisationen vill också tillsätta en partsgemensam arbetsgrupp för att utvärdera löneformulär för kyrkvaktmästare och införa förenklingar vid kyrkoherdevikariat, provanställning och föräldrapenningtillägg.

Svenska kyrkans avtal löper ut den 31 mars 2017. Målsättningen är att nya avtal ska vara klara innan dess.

Kontaktperson:

Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, 08-737 72 87

Presskommunikatör avtalsrörelsen Anneli Albertsson 08-737 72 14, anneli.albertsson@svenskakyrkan.se

Utväxling av yrkanden:

Vid mötet i dag torsdagen den 15 december 2016 växlades yrkanden med Vision. Yrkanden kommer att växlas med Kommunal tisdagen den 20 december 2016, Akademikerförbundet SSR och Jusek med förtecknade förbund onsdagen den 11 januari 2017, Kyrkans Akademikerförbund fredagen den 13 januari 2017 och Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd fredagen den 20 januari 2017.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare

Internationell biståndsallians möts i Uppsala19.10.2018 10:57Pressmeddelande

Den 27 oktober till 1 november håller ACT-alliansen sin tredje generalförsamling i Uppsala, med 350 deltagare från hela världen. ACT-alliansen är en av världens största biståndsallianser, där Svenska kyrkan och Diakonia är svenska medlemmar. Bland inbjudna gäster finns FN:s vice generalsekreterare, Amina Mohammed, högsta chefen för FN-organet UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka, biståndsminister Isabella Lövin samt Carin Jämtin, generaldirektör för Sida.