Svenska kyrkans filmpris till skildring av unga kvinnors kamp och drömmar

Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare. Regissören Rojda Sekersöz tog i kväll emot priset av biskop emeritus Caroline Krook vid en ceremoni i samband med premiärvisningen på Göteborg Film Festival.

Regissören Rojda Sekersöz under utdelningen av Svenska kyrkans filmpris. Foto: Mikael Ringlander

- Tusen tack, jag såg er här och hoppades, utbrast en glad regissör efter beskedet.

Dröm vidare är Rojda Sekersöz långfilmsdebut. Filmen skildrar relationer, lojaliteter, förutsättningar, drömmar och förväntningar hos en grupp unga kvinnor med fokus på huvudkaraktären Mirja. När Mirja efter ett avtjänat fängelsestraff vill ändra sitt liv rubbas vännernas cirklar och det gamla måste omprövas.

- Det är en skildring med ett budskap om att ljuset lyser i mörkret och att man ska aldrig ge upp om en människa och aldrig om sig själv heller, säger Mikael Ringlander, ordförande i juryn för Svenska kyrkans filmpris.

Dröm vidare har biopremiär 17 mars. Se trailern här.

Svenska kyrkans filmpris består av 50 000 kronor och statyetten Angelos, skapad av Erland Forsberg.

Svenska kyrkans filmpris 2017, juryns motivering:
”Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare för den trovärdiga skildringen av en ung kvinnas kamp att finna sin identitet och att orka vara den trogen. Regissören Rojda Sekersöz långfilmsdebut imponerar i skildringen av vänskapsrelationer på gott och ont och visionen av att det aldrig är för sent att börja på nytt.”

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2017
Mikael Ringlander
, juryns ordförande, präst och projektledare Kultursamverkan, Göteborgs stift.
Caroline Krook, tidigare biskop i Stockholms stift, ordförande för Sigtunastiftelsen, författare och föredragshållare.
Roland Hedlund, mångårig projektledare och producent på Sveriges television. Har arbetat med bland annat Hem till byn, Ett dockhem, Charlotte Löwensköld, På spåret och var en av initiativtagarna till Dobidoo.

Om Rojda Sekersöz
Rojda Sekersöz är född 1989. Hon är utbildad regissör vid Stockholms Dramatiska Högskola och även verksam som skådespelerska och poet där hon bland annat synts på Dramatens Spoken Word scen. Dröm vidare är hennes långfilmsdebut.

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.