Svenska FlygsportförbundetSvenska Flygsportförbundet

Svenska landslaget i drone racing siktar på guld vid VM i Kina

11-14 december avgörs drone racing VM i kinesiska Xiangshan Ningbo. VM samlar 112 tävlande från 31 länder varav fyra svenskar. De skall försvara framgångarna ett lagsilver och JVM guld från förra årets VM, som var det första drone racing VM någonsin. De tävlande gör upp om en prispott på 125 500 US$

Lagsilver blev det för Sverige vid VM 2018.
Med en prispott på 1,2 miljoner kronor är drone racing den flygsport med stört prispengar. Trots att det bara är andra gången internationella flygsportförbundet FAI arrangerar VM.  Av de 112 tävlande är 40 juniorer (max 18 år) och juniorerna har stora chanser att vinna hela VM. Intresset för drönare är stort bara i Sverige beräknas det finnas 400 000 drönare och nu riktas intresset till Xiangshan Ningbo och drone racing VM

Så här tävlar man

Tävlingen är som ett bilrace på en bana där fyra drönarpiloter kör samtidigt. Först skall man tidkvala för att sedan komma in i utslagningsrace som leder fram till super spännande finaler. Det kommer tävlas i hastigheter långt över 180 km/t i en hinderbana med en längd av 630 meter, där det kommer bli häftiga race med kollisioner och riktigt utslagsgivande heat.

Sverige skickar ett starkt team med fyra tävlande

Med fjolåres succén med ett lagsilver,en fjärde plats och ett JVM guld så är förhoppningarna stora på det svenska laget, som består 2019 av fyra drönarpiloter:

• Noa Koch, studerande i Halmstad, ursprungligen från Torreby utanför Munkedal. Blev fyra vid VM 2018 efter att ha diskats i finalen pga en tjuvstart. Vid SM-veckan blev det en andra plats.
  • Oscar Nilsson, 19 år, från Malmö. Vann ifjol JVM guld (men är nu inte längre junior). Han vann drone racing SM under SM-veckan i Malmö.
  • David "Longcat" Modig, från Stockholm blev 17e på VM i fjol. På SM blev han trea och i svenska cupen blev han tvåa knappt slagen av Noa och snäppet före Oscar.
  • Isak Hollman, junior från Uppsala.

Under veckan kommer jag att skicka ut en längre presentation om var och en av de svenska tävlande.

VM-kalendern

11 december teknisk kontroll av tävlingsutrustning och träning
12 december öppnings cermoni och tidskval
13 december elimineringsrundor
14 december 16-delsfinaler, kvartsfinaler, semifinaler och final

Bifish kallas årets VM-bana

Bi-Fish är inspirerad av den traditionella kinesiska Tai Chi-symbolen och den maritima kulturen i Xiangshan, Ningbo - en tidigare fiskeby.Banans översta nivå har också utformats för att likna Xiangshangangbron i Xiangshan, Ningbo.Bifish är 4m bred och 6m hög och har en total längd på 630m. Läs mer och åk med runt banan på tävlingens hemsida.

Information under tävlingen

Jag själv åker med ner till VM. Hela svenska teamet åker nu på lördag den 7 december. Det skall tränas i några dagar i Shanghai innan vi hamnar på tävlingsorten Xiangshan, Ningbo. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor till gs@flygsport.se

Jinny vid VM 2018.
Det är stor glädje från Noa Koch när han kramar team captain Jonas Åberg efter att ha nått finalen vid VM 2018
Jonas Åberg, från Halmstad, är team captain för Sverige även 2019 i Ningbo.
Vid det första VM i drone racing vann Oscar Nilsson från Malmö JVM guld och var med i det svenska seniorlaget som vann VM silver. Nu hoppas han vinna VM guld för seniorer.