Svenska Läromedel blir Läromedelsföretagen

Branschorganisationen Svenska Läromedel byter namn till Läromedelsföretagen. "Med den nya organisationen kommer vi att fortsätta bevaka läromedelsföretagens intressen och att vara en röst i utbildningsdebatten", säger Stefan Persson, VD för Studentlitteratur och nytillträdd ordförande för Läromedelsföretagen.

Svenska Läromedel är en branschorganisation som bedriver samhällsdialog och främjar medlemsföretagens intressen. På initiativ av medlemsföretagen avvecklas nu den befintliga organisationen samt dess kansli. Samtidigt byter organisationen namn till Läromedelsföretagen. Syftet är att skapa en kraftfull och verksamhetsnära organisation, som fokuserar på Läromedelsföretagens kärnverksamhet.

– Vi kommer att verka för att ge lärare de bästa förutsättningarna att undervisa. Här är moderna och tillgängliga läromedel och lärresurser, oavsett om dessa är tryckta eller digitala, viktiga verktyg i lärarens arbete med att stötta elever och studenter i sin kunskapsutveckling från förskola, grundskola och gymnasium till universitet och högskola, säger Stefan Persson och fortsätter:

– Utbildning står allt mer i centrum för samhällsdebatten. För oss medlemsföretag är det en självklarhet att med en samlad röst framföra våra uppfattningar i frågor om utbildning och undervisning och göra en insats för kunskapsutvecklingen i Sverige.

Uppdraget blir också att vara läromedelsföretagens huvudorganisation i Bonus Copyright Access och att tillhandahålla medlemsföretagen branschstatistik.

Läromedelsföretagen representerar 16 medlemsföretag som tillsammans omsätter 1,3 miljarder kronor. Styrelsen består av Stefan Persson, Studentlitteratur AB, ordförande och Åsa Steholt Vernersson, Gleerups utbildning AB, vice ordförande. Övriga ledamöter är Angelica Hedin, Bonnier Education AB, Henrik Killander, Folkuniversitetets förlag, Anna Settman, Liber AB, Helena Holmström, Natur och Kultur, Stefan Martell, Norstedts juridik AB och Christer Carlberg, Sanoma utbildning AB.

För frågor, kontakta:
Stefan Persson, ordförande Läromedelsföretagen
E-post: stefan.persson@laromedelsforetagen.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Rektorer som förstår sammanhanget kan förändra till det bättre10.5.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa utvecklingsinitiativ samsas med en pressad vardag. Så vad kan vi göra för att säkerställa att utvecklingsarbete verkligen leder till konkreta förbättringar och inte bara till mer förändring? Allt fler forskare pekar på betydelsen av att förstå sammanhanget för att kunna driva ändamålsenligt förbättringsarbete.