Svenska Mästerskapen i Brottning - Limhamn 1-2/2

På lördag är det dags för årets brottningshändelse i Sverige när Limhamns BK slår upp dörrarna för SM i brottning. Sveriges världsstjärnor så som Jenny Fransson, Alex Kessidis, Henna Johansson och Sofia Mattsson kommer alla till start och startfältet är det största på på över tio år.

Det är dags att utse vem som är bäst i Sverige år 2020. På lördag kl 10:00 inleds jakten på SM-medaljerna i Limhamns Sporthall strax utanför Malmö.

Sveriges senaste VM-medaljörer Jenny Fransson, Alex Kessidis och Henna Johansson har alla siktet inställt på att försvara sina SM-guld från 2019 men utmanarna är många.

2019 års VM-tvåa Alex Kessidis, AIK Brottning kommer tävla i 82 kilosklassen och har framförallt två utmanare att se upp för. Sveriges blivande EM-representant just 82 kg; Bogdan Kourinnoi, AIK ser ut att på förhand bli den största utmanaren till guldet. Kessidis måste även ta sig förbi Alexander Jersgren, Marsvinsholms IF som 2018 endast var tio sekunder från att ta hem SM-guldet innan just Alex Kessidis lyckades vända matchbilden genom att vinna på fall.

Henna Johansson, Gällivare SK som har siktet inställt på OS i Tokyo i 62 kg kommer under SM tävla i 68 kg. Där väntar ett spännande möte mot Moa Nygren, Helsingborg Wrestling Team som fick sitt stora genombrott föra året när hon både vann SM och knep en femte plats på EM.

Jenny Fransson och Sofia Mattsson är storfavoriter i sina viktklasser även om det finns ett gäng yngre förmågor som inte ger sig i första taget.

Totalt kommer det runt 140 elitbrottare till Limhamn i helgen vilket glädjande nog är den stösta startsiffran på över tio år.

På söndag eftermiddag vet vi vilka som är Sveriges bästa brottare 2020.

SM i Limhamn 1-2 februari - hålltider

Lördag, Förmiddagspasset: kl 10:00

Lördag, Eftermiddagspasset: kl 14:00 med invigning

Söndag, Förmiddagspasset kl 10:00

Söndag, Finaler kl 13:00

Anmälda brottare till SM

Kontaktuppgifter till arrangören Limhamns BK: 040-15 35 17

VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan19.11.2019 14:26:54 CETNyheter

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.

Miljonstöd till nya rörelseprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.