Svenska matbloggeliten gör upp om finalplats i Cono Surs internationella recepttävling

18.8.2015 17:00 | Spring Wine & Spirits AB

Från den 18 augusti är allmänheten välkommen att rösta på sitt favoritrecept i Conos Surs internationella recepttävling. Recepten har deltagarna speciellt tagit fram för att passa till ett av vinerna Cono Sur Organic Chardonnay eller Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenère.

Detta är tredje året i rad som vinproducenten Cono Sur och Spring Wine & Spirits arrangerar matbloggstävlingen där alla som har en matblogg är välkommen att delta med recept. I potten ligger en resa till Chile och bland annat besök på Cono Surs vingårdar. Från den 18 augusti kan allmänheten rösta på sitt favoritrecept.

Ett av de tre recept som får flest röster av allmänheten väljs ut till finalen av Chiles Materchef Christopher Carpentier. Finalen går av stapeln i Paris i november. Där ställs Sveriges finalist mot mat- och vinbloggare från Irland, Italien, Chile, Japan, Kanada och USA. Där ska de laga sitt recept och vinnaren utses en jury bestående av bland annat Cono Surs VD och chefsvinmakare Adolfo Hurtado och kocken Christopher Carpentier.

Förra året tog sig svenska Anna Demirian hela vägen till Paris tack vare sin fantastiskt goda rätt Helgrillad röding toppad med aprikossmör på krispig grönsakssallad.

Anna driver bloggen ”Kitchen of Anna”.

Från den 18 augusti kommer privatpersoner att kunna rösta på recepten på http://bloggercompetition.conosur.com/.

Vinnaren i Sverige meddelas och annonseras den 2 oktober. Den 13 november går finalen av stapeln i Paris då alla delfinalsvinnare lagar sina rätter inför domarpanelen.

På Systembolaget finns följande viner från Cono Sur:

Cono Sur Organic Chardonnay – art. Nr: 6600, pris: 89 kr

Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenère – art. Nr: 6586, pris:89 kr

Cono Sur Bicicleta Pinot Grigio – art. Nr: 2448, pris: 73 kr

Cono Sur Bicicleta Gewurztraminer – art. Nr: 6680, pris: 79 kr

Cono Sur Single Vineyard Chardonnay – art. Nr: 6522, pris: 95 kr

Mer information om tävlingen hittar ni på:

Mer om Cono Sur

Cons Sur grundades 1993 och är numera Chiles andra största producent ur exportperspektiv. Uppdraget från ägaren (Concha y Toro) var att skapa ett företag vars syfte var att fånga experimentlustan och innovationen i Nya Världen. Idag står Cono Sur både som producent av högkvalitativa viner och som en av ledarna vad gäller miljöarbete i vinindustrin.

År 2000 inledde Cono Sur en satsning på ekologisk odling och nu är cirka 30 % av odlingarna certifierade som ekologiska. Övriga vingårdar sköts enligt vad som kallas integrated management (sustainable management), dvs man följer i hög grad samma program som för ekologisk odling. Cono Surs Organic-serie är 100% ekologisk enligt EU-standard. Det innebär att man inte använder konstgödsel eller besprutning mot insekter, svampangrepp och andra farsoter som kan angripa odlingarna. Man använder sig bland annat av kompost, insekter som eliminerar ohyra och Cono Surs egna gåsflockar som är förstklassiga insektsbekämpare. Även biltrafik är förbjuden i vingården, här tar man sig fram med cykel! Cykeln på många vinetiketter står som symbol för miljöarbetet.

De tävlande är:

Lammracks med svartvinbärssås, krossad potatis med chevré och nässlor, kålrabbisallad med körvel och friterad rödbeta.

Karin Walker

Råbiff My Way

Magnus Reuterdahl

"Skogsfruns Oxfilépasta"

Michaela Ambjörnsson

Svartavinbärsfylld köttrulle med tillbehör

Sara Edman

Hett fläsklägg med tryffelpuré och rårörda lingon

Jessica Sundberg

Flädergravad lax med potatis kaka och bubbliga gurkkulor

Rebecca Saari

Calvados- och långpepparmarinerad kalv med hasselbackad jordärtskocka och morot samt gravad äggula och lökkräm

Hanna Nilsson

Ugnsbräserat lammbog med sötpotatis och bakade tomater

Håkan och Anki Mårtensson

Salsicciafylld salviakyckling med potatiskaka och grön valnötskräm

Pia Wall

Grillad ryggbiff med wasabi-bearnaise, parmesanfries och sojaslungade gröna bönor.

Sofija Torebo Strindlund

Grillad Lax med Basilika Sås

Lina

Limebakad torsk med räknudlar

Anna-Karin Sallander

Rimmad torskrygg,rödbeta,rödbetsjuice,fänkålsolja, gransirap och citron cest

Jimmie Göransson

Hälleflundra lättrimmad och med knaperstekt skinn, Pommes Anna, välstinkande vitvinssås, druv och fänkålssallad med vinmarinerade sultanrussin, friterade brysselkålsblad och granatäpple

Erik Hansson

Torskrygg med kokt potatis och riven pepparrot

Cattis Legelius

Färsk pasta med bacon,örter & skogens guld

Linda Karlsson

Grillad torskrygg med tryfflad palsternackspuré, fruktsalsa och örtsmör

Madeleine Landley

Persiljepesto Ceviche med Peruanska nyanser

Amanda Berg

Kanelmarinerad lammfilé med granatäppelsmör och chévrepuré

Sandra Callermo

Högrevsgryta med fräst svartkål och rökig paprikamajonnäs

Nina Wictorin

Soppgryta av härlig buljong med bönor, rotfrukter, tomater och kyckling med knaprigt skinn

Gunilla Blixt

Tortilla med Kryddiga Lammfärsjärpar och Myntacrème

Annette Holmblad

Äppelmustfylld kyckling med potatispuré, primörer och nästan bränd grädde

Anders Gustavsson

Lammracks med mullbärsglaze och parmesanpotatismos toppad med skogens guld

Anna Demirian

Krispiga Tostadas med räkor och fisk

Linda Wittek Råberg

Lammracks med potatiskaka och brynt morotskräm

Monika Hallberg

Helgrillad lammfiol med färsk ört och vitlök

David Sundgren

För mer information, vänligen kontakta;

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits

tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender