Svenska institutet

Svenska music tech-undret lyfts fram runt om i världen

Dela

Svensk musik och teknik är världskänd, och det gäller också mötet mellan dem – den snabbt växande music tech-branschen. Under Music Tech på KTH presenterar Svenska institutet i helgen en ny satsning där svenska ambassader kommer att arrangera hackathon och svensk innovation lyftas fram världen över.

Spotify och Soundcloud är två av de mest kända varumärkena inom music tech-sektorn, men där finns också en mängd andra svenska företag som bland annat arbetar med verktyg för digital musikproduktion och innovativa tillbehör. I Stockholm står branschen för en stor andel av investeringarna i tekniksektorn och Sverige har både många framgångsrika startups och en av världens starkaste musikexporter i förhållande till BNP.

Detta är utgångspunkten för satsningen The Creative Nation: Swedish Music and Innovation som Svenska institutet i höst kommer att ta ut i världen i samarbete med svenska ambassader. Dels kommer en utställning att berätta om svensk musik och tekniska uppfinningar från blixtlåset, dynamiten och de första grammofoninspelningarna till Skype, Minecraft och artister som Zara Larsson. Dels kommer hackathons att arrangeras – evenemang där en grupp under begränsad tid programmerar eller utvecklar något nytt. Där kommer deltagarna att få ta fram prototyper för egna music tech-produkter utifrån mjukvara och teknik från ledande svenska företag.

Premiärupplagan av hackathonet hålls lördag 8 september kl 12.00 på Music Tech Fest på KTH i Stockholm. De följande hackathonen på ambassader kommer sedan att genomföras i samarbete med Music Tech Fest.  

Susanna Le Forestier, chef för enheten för tematisk kommunikation och analys på Svenska institutet:
- Många människor runt om i världen har hört svensk musik, lyssnat på Spotify eller använt en svensk uppfinning i sin vardag. Vi märker att det finns en stor nyfikenhet internationellt på svensk innovation och på de större frågorna om vad i vårt samhälle som gjort att allt det här har kunnat växa fram. Den här satsningen ger möjligheter att prata om detta med allt från musikälskare till personer som vill investera i Sverige.

Music Tech Fest pågår den 3-9 september. Vill du bevaka festivalen och genomförandet av satsningens första hackathon? Pressackreditering kan sökas här: https://musictechfest.net/press-2018/

The Creative Nation: Swedish Music and Innovation är ett av många paket på olika teman som Svenska institutet producerar för ambassader och konsulat som vill berätta om Sverige.
Läs mer på www.sharingsweden.se

För mer information om The Creative Nation: Swedish Music and Innovation, kontakta projektledare Oskar Röhlander, oskar.rohlander@si.se0733-368 939

Nyckelord

Kontakter

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum