Svenska Parasportförbundet lämnar över rullstolsdansen till Svenska Danssportförbundet

Den 1 januari 2023 lämnar Svenska Parasportförbundet över idrotten rullstolsdans till Svenska Danssportförbundet. Det innebär att Svenska Danssportförbundet framöver ansvarar för att driva utvecklingen av rullstolsdans framåt.
Foto: Renata Kaleta

Överlämningen är en del av den pågående inkluderingsprocess där flera av Svenska Parasportförbundets idrotter hittar nya hem i andra specialidrottsförbund. Parasporten ska vara en naturlig del av idrotten – inte en särlösning – och nu får rullstolsdansen möjlighet att utvecklas tillsammans med övriga danssporter under samma tak i Svenska Danssportförbundet, med cirka 170 föreningar och närmare 35 000 medlemmar.

– Jag är övertygad om att föreningar, ledare och aktiva nu får ännu bättre förutsättningar och en starkare gemenskap med övriga danssporten. Det är oerhört glädjande att Svenska Danssportförbundet satsar på rullstolsdans och övrig paradans och på så sätt gör idrotten tillgänglig för fler, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Parasportförbundet.

Arbetet inför överlämningen har pågått i drygt två år och gått enligt plan. Svenska Parasportförbundet och Svenska Danssportförbundet kommer att ha fortsatt samverkan för att på bästa sätt bidra till utvecklingen av dans för personer med funktionsnedsättning.

Fokus framöver kommer att vara att få fler tävlingar runt om i landet att erbjuda rullstolsdansgrenar som en del av sina klasser. Arbetet med att ta fram digitalt utbildningsmaterial till ledare som vill erbjuda dans med rullstol inom olika dansstilar har också påbörjats, och för dem som vill träna och utvecklas mer i sin dans kommer särskilda träningsdagar att erbjudas.

– Vi når en viktig punkt inom Svenska Danssportförbundet genom inkludering av rullstolsdansen. Att samla all dans inom förbundet, att utveckla både träning- och tävlingsverksamheten och nå helt nya målgrupper ute i landet, både föreningar och dansare. Fler får nu möjligheten att utöva dans och det är det vi arbetar för, att möjliggöra för så många som möjligt att kunna dansa inom svensk idrottsrörelse och föreningslivet, säger Thomas Jansson, generalsekreterare för Svenska Danssportförbundet.

Information till föreningar

Paradans på Svenska Danssportförbundets hemsida

Hitta din närmaste rullstolsdansförening på ParaMe.se

Foto: Renata Kaleta

Vi är svensk danssport!
Svenska Dansanssportförbundet är medlemsförbund i Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté och utvecklar, organiserar och administrerar Sveriges officiella danssport. Dansverksamheten bedrivs i föreningar över hela landet, där 35 000 dansare utövar någon av de 70 dansstilarna. Internationellt representeras Sveriges av 8 landslag, Team Sweden.
När Team Sweden vinner - vinner Sverige!