Svenska priser klara för nya SKODA Kodiaq

Nya SKODA Kodiaq lanseras i Sverige i mars 2017. Redan nästa vecka (47) öppnar systemen för att beställa den. Fyrhjulsdrift blir svensk standard, fyra motorer finns att välja mellan samt möjligheten att få bilen sjusitsig. Priset: från 265 900 kronor.

Bilmodellen Kodiaq blir SKODAs första stora SUV, 4,7 meter lång, 1,88 meter bred och med ett lastutrymme som sväljer hela 720 liter. En extra sätesrad kan väljas till och med längdmässigt justerbara baksäten blir modellen flexibel beroende på lastnings- och komfortbehov.

Bilen kännetecknas av en kraftful exteriör design, stilren och tydlig interiör samt en rad smarta funktioner, nya och utvecklade assistans- och komfortsystem.

Bilen har Sverigepremiär i mars 2017. Men med anledning av det stora intresset för bilen har SKODA Sverige beslutat att redan vecka 47 2016 öppna systemen för försäljning. I och med detta blir också de svenska priserna officiella.

Kodiaq kommer att erbjudas med två bensinmotorer, 1,4 TSI 150 hk. och 2,0 TSI 180 hk. samt två dieselmotorer, 2,0 TDI 150 hk. och 2,0 TDI 190 hk. Samtliga bilar är fyrhjulsdrivna och erbjuds med manuell eller en ny 7-stegad DSG-växellåda beroende på motor.

Bilen kan väljas med två olika utrustningsnivåer, ”Ambition” eller ”Style”. Klara och prissatta är också två tillvalspaket, ”Dragpaket” till båda utrustningsnivåerna samt ett ”Businesspaket” för ”Style”. Dragpaketet innehåller bland annat elektriskt utfällbar dragkrok, backkamera, elbacklucka och takräcke. Businesspaketet ger läder- eller alcantaraklädsel, fjärrstyrd värmare, Canton soundsystem, 3-Zon Climatronic och Sunset (extra tonade rutor).

Samtliga bilar är också välutrustade i sitt grundutförande med bland annat adaptiv farthållare, autobroms inklusive gångtrafikantsensor, nio krockkuddar, infotainmentsystemet ”Bolero” med 8”-skärm, SmartLink (Apple Carplay, Android Auto, Mirror Link), multikollisionsbroms med mera.

Svensk standard blir också systemet ”Care Connect” som gör bilen uppkopplad. Det innebär att bilen fungerar som en smart telefon och att ägaren alltid kan nå och kommunicera med sin bil. Detta gör det möjligt att se vart bilen är positionerad och alltid få kontroll på fordonets status. Är bilen utrustad med värmare går det att via sin telefon sätta på värme eller kyla i bilen. Om någon av bilens airbags löses ut vid eventuell incident ringer bilen också upp SOS och anger per automatik bilens exakta position. Till navigationssystemen ingår också ”Infotainment Online” som exempelvis alltid ger aktuell och uppdaterad trafiksituation. Funktioner som Google Maps och Google Street View finns integrerat i navigationssystemet.

Under vecka 47 kommer Kodiaq kunna byggas på skoda.se samt beställas via SKODAs återförsäljare. Svenska priser spänner mellan 265 900 kronor och 328 900 kronor.

Mer info på: http://skoda.se/models/kodiaq/overview/

KODIAQ 1,4TSI 150 hk. 4x4 2,0 TSI 180 DSG7 4x4 2,0 TDI 150 4x4 2,0 TDI 150 DSG7 4x4 2,0 TDI 190 DSG7 4x4
Ambition 265 900 kr. 289 900 kr. 289 900 kr. 304 900 kr. 312 900 kr.
Style 281 900 kr. 305 900 kr. 305 900 kr. 320 900 kr. 328 900 kr.
Tillval, paket Sjusitsig Dragpaket Businesspaket
Ambition 5 900 kr. 13 200 kr. Inte tillgängligt.
Style 5 900 kr. 11 200 kr. 13 900 kr.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.