Porsche

Svenska racingstjärnor jagar internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup!

Dela

Robin Hansson och Pontus Fredricsson genomför historisk ”dubbel”. Fragus Motorsport satsar på fulla säsonger i både Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Mobil 1 Supercup.

Svenska racingstjärnor jagar svenska och internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup! Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Fragus Motorsport genomför historisk ”dubbel” och kör både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020.
Svenska racingstjärnor jagar svenska och internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup! Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Fragus Motorsport genomför historisk ”dubbel” och kör både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020.

Vid årets final i Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutade Fragus Motorsport sin femte och hittills mest framgångsrika racingsäsong. Förarna Robin Hansson och Pontus Fredricsson, bägge medlemmar i Driver Development Programme 2019, säkrade en andra- och en tredjeplats i mästerskapet. På vägen mot silverpokalen hann Robin Hansson dessutom med att vinna sju av årets deltävlingar och belönades med Fastest Lap Award för flest antal snabbaste racevarv.

Teamet meddelar nu att man genomför en storsatsning under säsongen 2020. Teamets toppförare har siktet inställt på internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup, samtidigt som man jagar mästerskapssegern i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Historiskt då det är första gången ett helsvenskt team kör en hel säsong i Supercupen.

– Det blir en intensiv och spännande säsong, säger teamägaren Lasse Hansson. Åtta tävlingshelger utomlands och sju här hemma i Skandinavien. Dessutom kör vi de officiella testerna i både PCCS och i PMSC. Det blir en logistisk och sportslig utmaning med mycket körning i både racerbilar och lastbilar.

Tävlingspremiären i Porsche Mobil 1 Supercup sker den 3 maj i Nederländerna på den klassiska Formel 1-banan Zandvoort som då gör comeback på F1-kalendern efter 35 års frånvaro.

– Det blir jätteroligt och intressant, säger Robin Hansson. Det ska bli kul att köra båda serierna även om det blir mycket fokus på Supercup i år. Det blir mycket körning och back-to-back-race några veckor, men det hör till. Jag vill utvecklas som förare och det här är nyckeln.

Hansson var nyligen en av 12 förare i världen som valdes ut till Porsche Motorsport Junior Programme Shoot-out. Ett internationellt förartest som utvärderar de snabbaste och mest kompletta förartalangerna från samtliga nationella Carrera Cup-mästerskap.

– Jag tar det lite som det kommer. Vi var egentligen ganska överlägsna i år, både på bilsidan och själva körningen. Det såg ju väldigt bra ut fram till Fällfors och nu kan det egentligen bara bli bättre. Vi optimerar allt.

Även Pontus Fredricsson ser fram mot sitt utökade racingprogram 2020. Skogås-föraren stortrivdes på internationella banor under sin tid som formelbilsförare och tog en fin seger på Nürburgring 2018 när Carrera Cup gästade den legendariska tyska banan.

– Det har varit en dröm och ett mål att få köra Supercup ända sen jag började i Carrera Cup, säger Pontus Fredricsson. Det är bland det tuffaste man kan köra för Porsche och jag ser fram emot att köra alla världsbanor. Jag gillar framförallt Red Bull-ring och Spa, banor med hög fart och hårda inbromsningar. Det här är sjukt kul och spännande!

Porsche Mobil 1 Supercup är den internationella upplagan av entypsserien från Porsche som körs med 911 GT3 Cup, samma bilar som används i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Serien avgörs under åtta Grand Prix-helger på samma banor som Formel 1. Porsche Mobil 1 Supercup visas, precis som Porsche Carrera Cup Scandinavia, på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay.

Porsche Mobil 1 Supercup 2020

1-3/5                 Zandvoort

8-10/5               Barcelona

22-24/5             Monaco

3-5/7                 Spielberg

17-19/7             Silverstone

31/7-2/8            Budapest

28-30/8             Spa-Francorchamps

4-6/9                 Monza

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska racingstjärnor jagar svenska och internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup! Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Fragus Motorsport genomför historisk ”dubbel” och kör både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020.
Svenska racingstjärnor jagar svenska och internationella framgångar i Porsche Mobil 1 Supercup! Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Fragus Motorsport genomför historisk ”dubbel” och kör både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020.
Ladda ned bild
– Det har varit en dröm och ett mål att få köra Supercup ända sen jag började i Carrera Cup, säger Pontus Fredricsson. Det är bland det tuffaste man kan köra för Porsche och jag ser fram emot att köra alla världsbanor. Jag gillar framförallt Red Bull-ring och Spa, banor med hög fart och hårda inbromsningar. Det här är sjukt kul och spännande!
– Det har varit en dröm och ett mål att få köra Supercup ända sen jag började i Carrera Cup, säger Pontus Fredricsson. Det är bland det tuffaste man kan köra för Porsche och jag ser fram emot att köra alla världsbanor. Jag gillar framförallt Red Bull-ring och Spa, banor med hög fart och hårda inbromsningar. Det här är sjukt kul och spännande!
Ladda ned bild
– Det blir jätteroligt och intressant, säger Robin Hansson. Det ska bli kul att köra båda serierna även om det blir mycket fokus på Porsche Mobil 1 Supercup i år. Det blir mycket körning, back-to-back-race några veckor, men det hör till. Jag vill utvecklas som förare och det här är nyckeln.
– Det blir jätteroligt och intressant, säger Robin Hansson. Det ska bli kul att köra båda serierna även om det blir mycket fokus på Porsche Mobil 1 Supercup i år. Det blir mycket körning, back-to-back-race några veckor, men det hör till. Jag vill utvecklas som förare och det här är nyckeln.
Ladda ned bild
Fragus Motorsport genomförde 2019 sin femte och hittills mest framgångsrika säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förarna Robin Hansson och Pontus Fredricsson säkrade en andra- och en tredjeplats i mästerskapet. Robin Hansson hann dessutom med att vinna sju av årets deltävlingar och belönades med Fastest Lap Award för flest antal snabbaste racevarv. 2020 genomför teamet en storsatsning och kör fulla säsonger i både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Fragus Motorsport genomförde 2019 sin femte och hittills mest framgångsrika säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förarna Robin Hansson och Pontus Fredricsson säkrade en andra- och en tredjeplats i mästerskapet. Robin Hansson hann dessutom med att vinna sju av årets deltävlingar och belönades med Fastest Lap Award för flest antal snabbaste racevarv. 2020 genomför teamet en storsatsning och kör fulla säsonger i både Porsche Mobil 1 Supercup och Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet. Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder s

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum