Svenska Regan Magarity draftad till WNBA

Snart 23-åriga Regan Magarity är den senaste i raden av svenskar som blivit draftade till WNBA. I natt blev hon vald i den tredje rundan av Connecticut Sun. Regan är från Norrköping och spelade för Telge innan hon gick till college.

Hennes namn fanns i diskussionerna men det var långt ifrån säkert att hon skulle bli draftad. Men när turen kom till Connecticut Sun i den tredje rundan hände det, Regan Magaritys namn blev uppropat och Sverige har ännu en WNBA-spelare. Hennes storspel på Viriginia Tech satte sådana avtryck att WNBA-klubbarna fick upp ögonen för henne. Redan förra året blev hon Virginia Techs bästa returtagare genom tiderna och under hennes sista år kom hon upp i över 1500 poäng totalt i sin karriär, vilket gör henne till skolans femte bästa poänggörare genom tiderna.

Vi har inte sett en svensk producera sådan statistik sedan Amanda Zahui härjade i Minnesota. Och Magaritys och Zahuis vägar har faktiskt korsats tidigare. Båda spelade för Telge Basket och de vann tillsammans med bland annat Binta Drammeh SM-guld 2012. Regan var bara 14 år då men redan en stor talang. Efter gymnasietiden i Södertälje gick alltså flyttlasset till Virginia Tech och nu är det dags för nästa steg.

Tanja Kostic, Chioma Nnamaka, Farhiya Abdi, Amanda Zahui, Frida Eldebrink – ni har fått sällskap i WNBA-klubben.

Regan Magarity

Ålder: 22 (född 20 april 1996)

Längd: 191 cm

Position: Center

Tidigare klubbar: Södertälje BBK 2011-2014, Virginia Tech 2014-2019

Landskamper: 16 st (DU16)

Kuriosa: Snittade en double-double sista året på college (14 poäng/13 ret), pappa Bill Magarity legend i Södertälje BBK och har gjort 101 A-landskamper för Sverige, mamma Ammi Magarity också fd landslagsspelare i basket, bror William Magarity proffs i kroatiska Zadar, hon har en mycket speciell straffkastteknik, vann SM-guld med Telge Basket 2012.