Svenska resenärer: Annie Lööf mest populära resesällskapet

Hälften av de svenska resenärerna kan tänka sig att ta med en av Sveriges partiledare när de reser utomlands på semester. Den partiledare som flest resenärer vill semestra med är Centerpartiets Annie Lööf medan Miljöpartiets båda språkrör inte är lika populära sällskap vid utlandsresor, enligt Tickets Sifoundersökning.

Prag - en trevlig weekemdstad i höst, oavsett om du åker med en politiker eller inte!

- Med valet för dörren och en valdebatt som kommer eskalera fram till den 9 september är det roligt att så många resenärer kan tänka sig att resa utomlands med någon av våra partiledare. Annie Lööf har sedan flera år tillbaka varit en av Sveriges mest populära partiledare och är nu även mest populär som resesällskap, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Bland de resenärer som kan tänka sig att ta med sig en partiledare på resan väljer var fjärde person Annie Lööf som sällskap, innan Moderaternas Ulf Kristersson (13 procent) och Kristdemokraternas Ebba Busch-Thor (13 procent). Gustav Fridolin och Isabella Lövin från Miljöpartiet är minst populära att resa utomlands med (5 procent respektive 4 procent). Jonas Sjöstedt och Ebba Busch-Thor är något av en vattendelare för kvinnor och män. 16 procent av de kvinnliga resenärerna som gärna reser med en partiledare åker helst utomlands med Jonas Sjöstedt, medan endast 8 procent av männen är sugna på en semester med Vänsterpartiets frontfigur. Ebba Busch-Thor lockar däremot 18 procent av de manliga resenärerna, medan endast 7 procent av kvinnorna är sugna på en utlandsresa med KD:s ledare.

46 procent av Sveriges resenärer kan dock inte tänka sig att ta med sig en partiledare under en utlandssemester. Resenärer från norra Mellansverige är de som är minst benägna (57 procent), medan motsvarande siffra för boende i Göteborg med omnejd endast är 31 procent. Att resa utomlands med en partiledare är klart mer populärt bland män än bland kvinnor. 37 procent av männen svarar att de helst inte reser utomlands med någon av politikerna, medan motsvarande siffra bland kvinnorna är 55 procent.

Sifos förtroendemätning av partiledarna visar dock att rangordning av förtroende inte är samma som valet av resesällskap. 49 procent har ett stort eller mycket stort förtroende för stadsminister Stefan Löfven, medan endast var tionde resenär (som kan tänka sig att resa med en partiledare) önskar stadsministern som sällskap. Centerpartiets ledare är dock ett undantag – 48 procent har stort eller mycket stort förtroende för Annie Lööf och hon är även mest önskat resesällskap.

Vilken partiledare skulle du helst ta med dig på din utlandssemester?

1. Annie Lööf, 25 procent
  2. Ulf Kristersson, 13 procent
  3. Ebba Busch-Thor, 13 procent
  4. Jimmie Åkesson, 12 procent
  5. Jonas Sjöstedt, 11 procent
  6. Stefan Löfven, 10 procent
  7. Jan Björklund, 6 procent
  8. Gustav Fridolin, 5 procent
  9. Isabella Lövin, 4 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, den andel respondenter som kan tänka sig att resa utomlands med en partiledare

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.