Svenska resenärer: Annie Lööf mest populära resesällskapet

Hälften av de svenska resenärerna kan tänka sig att ta med en av Sveriges partiledare när de reser utomlands på semester. Den partiledare som flest resenärer vill semestra med är Centerpartiets Annie Lööf medan Miljöpartiets båda språkrör inte är lika populära sällskap vid utlandsresor, enligt Tickets Sifoundersökning.
Prag - en trevlig weekemdstad i höst, oavsett om du åker med en politiker eller inte!

- Med valet för dörren och en valdebatt som kommer eskalera fram till den 9 september är det roligt att så många resenärer kan tänka sig att resa utomlands med någon av våra partiledare. Annie Lööf har sedan flera år tillbaka varit en av Sveriges mest populära partiledare och är nu även mest populär som resesällskap, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Bland de resenärer som kan tänka sig att ta med sig en partiledare på resan väljer var fjärde person Annie Lööf som sällskap, innan Moderaternas Ulf Kristersson (13 procent) och Kristdemokraternas Ebba Busch-Thor (13 procent). Gustav Fridolin och Isabella Lövin från Miljöpartiet är minst populära att resa utomlands med (5 procent respektive 4 procent). Jonas Sjöstedt och Ebba Busch-Thor är något av en vattendelare för kvinnor och män. 16 procent av de kvinnliga resenärerna som gärna reser med en partiledare åker helst utomlands med Jonas Sjöstedt, medan endast 8 procent av männen är sugna på en semester med Vänsterpartiets frontfigur. Ebba Busch-Thor lockar däremot 18 procent av de manliga resenärerna, medan endast 7 procent av kvinnorna är sugna på en utlandsresa med KD:s ledare.

46 procent av Sveriges resenärer kan dock inte tänka sig att ta med sig en partiledare under en utlandssemester. Resenärer från norra Mellansverige är de som är minst benägna (57 procent), medan motsvarande siffra för boende i Göteborg med omnejd endast är 31 procent. Att resa utomlands med en partiledare är klart mer populärt bland män än bland kvinnor. 37 procent av männen svarar att de helst inte reser utomlands med någon av politikerna, medan motsvarande siffra bland kvinnorna är 55 procent.

Sifos förtroendemätning av partiledarna visar dock att rangordning av förtroende inte är samma som valet av resesällskap. 49 procent har ett stort eller mycket stort förtroende för stadsminister Stefan Löfven, medan endast var tionde resenär (som kan tänka sig att resa med en partiledare) önskar stadsministern som sällskap. Centerpartiets ledare är dock ett undantag – 48 procent har stort eller mycket stort förtroende för Annie Lööf och hon är även mest önskat resesällskap.

Vilken partiledare skulle du helst ta med dig på din utlandssemester?

1. Annie Lööf, 25 procent
  2. Ulf Kristersson, 13 procent
  3. Ebba Busch-Thor, 13 procent
  4. Jimmie Åkesson, 12 procent
  5. Jonas Sjöstedt, 11 procent
  6. Stefan Löfven, 10 procent
  7. Jan Björklund, 6 procent
  8. Gustav Fridolin, 5 procent
  9. Isabella Lövin, 4 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, den andel respondenter som kan tänka sig att resa utomlands med en partiledare

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande

Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.