Kroatiska  Turistrådet

Svenska resenärer vill leva som lokalbefolkningen

Stockholm, februari 2016. Svenska semesterresenärer vill inte vara turister, de vill leva och vara som lokalbefolkningen på sin resa. Det är framförallt de äldre över 65 år som vill smälta in bland lokalbefolkningen på resan. Detta enligt en stor internationell undersökning med 11 000 resenärer från 11 länder däribland 1 000 svenskar. Undersökningen är genomfört av Reputation Leaders på uppdrag av Kroatiens Turistråd.

Resenärerna delades in i sju olika kategorier. För de svenska resenärerna var det ”Going Native” som hamnade högst med 21 procent följt av de äventyrliga samt kulturintresserade som båda hamnade på 13 procent. De svenska resenärerna tyckte också att den lokala maten är att föredra framför att hitta välkända maträtter, 91 procent jämfört med 9 procent.

Undersökningen delade in resenärrena i sju kategorier baserat på deras syn på sig själva och deras prioriteringar.

Go Native. De som vill leva som lokalbefolkningen ser vänliga lokala invånare som det viktigaste, hela 85 procent totalt, 81 procent för de svenska resenärerna. Tyska och italienska turister tycker också om det lokala, mer än genomsnittet. Italienarna är också mer benägna att träffa nya vänner, hela 41 procent. Bland svenskarna är det de äldre som är mest intresserade av att vara som lokala invånare, hela 32 procent bland totalen. I gruppen 18-24 var det bara 9 procent.

Adventurer. De äventyrslystna vill framförallt hitta nya och spännande upplevelser, hela 85 procent anger detta. Det är norrmännen som är mest sugna på äventyr och de är inte heller rädda för att träffa människor som inte talar samma språk. Bland svenskarna hamnar äventyrarna på andra plats med 13,4 procent. De hittas ofta i åldergruppen 25-39 där 16,9 procent föredrog äventyret.

Romantic. De romantiska är ofta kvinnor, 55 procent, och tycker att det viktigaste är att resa med rätt resesällskap samt att känna sig säker på resmålet. Bland de svenska resenärerna var det dock bara 9,1 procent som såg sig som denna resenärstyp. Dock var det svenskarna, österrikarna och schweizarna som såg sig som mer romantiska ävenän genomsnittet.

Culture Vulture. De kulturintresserade sticker ut bland svenskarna och kommer på en tredje plats med 13,2 procent. Holländarna och engelsmännen var annars de mest kulturintresserade. De kulturintresserade åker gärna på semester året runt och söker efter nya upplevelser. Bland svenskarna är det männen som är mest intresserade av kultur, globalt fördelar det sig lika.

Beach bunny. Här hittar vi soldykarna och hela 93 procent tycker att vädret är en av de viktigaste sakerna. 75 procent tillbringar tiden på stranden och inte helt överraskande reser de gärna på sommaren. Bland svenskarna var det dock bara 10,2 procent som såg sig själva som denna resenärstyp. En typisk ”beach bunny” från Sverige är en kvinna mellan 25-34 år.

Young and free. Denna kategori föredrar att resa på sommaren och de är också måna om att ha rätt resesällskap, 90 procent. Kostnaderna är också viktiga för hela 85 procent. Denna kategori var den minst vanliga bland svenskarna, bara 8,9 procent. Det var de unga mellan 18-24 som var vanligast, inte helt överraskande.

Family organizer. I denna kategori hittar vi mest kvinnor, 59 procent, och här är säkerheten viktig, 92 procent rankar den som den viktigaste faktorn. De polska resenärerna är de som är mest benägna att organisera familjeresan. Bland svenskarna rankar 10,7 procent av resenärerna sig själva som denna resenärstyp.

För de som själva vill kolla vilken resenärstyp de är, finns ett test på Kroatiens Facebooksida. https://www.facebook.com/croatia.se

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under juli 2015 av Reputation Leaders, ett oberoende undersökningsföretag, på uppdrag av Kroatiens Turistråd. 11 000 personer från 11 länder deltog i undersökningen som gjordes on-line. De länder som fanns med var Storbritannien, USA, Österrike, Tyskland, Schweiz, Polen, Nederländerna, Frankrike, Sverige, Norge och Italien. 1022 svenskar svarade på frågorna.

Adam Györki adam.gyorki@grayling.com / 0701-422 366
Bo Lindholm bo.lindholm@grayling.com / 0708-809 297

Kroatiska Turistrådet
Jungfrugatan 24

Följ Kroatiska Turistrådet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.