Röda korsetRöda korset

Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola i arbetet under coronakrisen

Dela
Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola med sina nationella hjälpinsatser under coronakrisen. Röda Korset har tilldelats drygt fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation som ska gå till coronarelaterade hjälpinsatser i Sverige som ska hjälpa de mest utsatta.
Röda Korsets stödlinje
Röda Korsets stödlinje
Röda Korset har lång erfarenhet av katastrofarbete och krisstöd, i världen och i Sverige. Runt om i landet engagerar sig människor för att hjälpa till på det sätt de kan. Vi finns på plats i 276 av landet 290 kommuner och engagerar 27000 volontärer. Organisationen har nu ställt om stora delar av sin verksamhet runt om i Sverige och även startat upp nya för att kunna bidra i arbetet under coronakrisen.
Exempel på dessa verksamheter är att vi hjälper riskgrupper med vardagsbestyr som att handla mat eller gå till apoteket. Vi har startat en stödtelefon för oroliga. Vi erbjuder digital läxhjälp. Vi har satt upp informationstält utanför sjukhus och i socioekonomiskt utsatta områden för att ge information på flera språk och stödja anhöriga. Coca-Colas bidrag gör att Röda Korset kan fortsätta med dessa verksamheter och utöka dem ytterligare.
 Vi är otroligt tacksamma att Coca-Cola visar humanitär handlingskraft och stöttar Röda Korsets arbete i kristider. Bidraget från The Coca-Cola Foundation kommer att göra stor skillnad för vår förmåga att stödja många människor i Sverige som påverkats av coronakrisen, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare på Svenska Röda Korset.
The Coca-Cola Company, tillsammans med bottlerföretag och The Coca-Cola Foundation donerar 120 miljoner dollar för att stödja hjälpinsatser kopplat till Covid-19 över hela världen. Det sker både i form av finansiellt stöd genom ideella organisationer som leder hjälparbetet, exempelvis Röda Korset, samt genom dryck till de som jobbar med att stoppa spridningen av Covid-19. 
 Vi vet att vi gör som mest skillnad när vi arbetar tillsammans. I dessa utmanande tider är det viktigt att företag och samhällen samlas och gör vad vi kan för att hjälpas åt. Röda Korset gör ett ovärderligt arbete som vi är väldigt glada att vi kan stötta genom donationen från The Coca-Cola Foundation, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.
Coca-Cola i Sverige har tidigare stöttat Röda Korsets verksamhet. Under skogsbränderna i Sverige 2018 distribuerade Coca-Cola dryck till räddningspersonal, volontärer och evakuerade. Coca-Cola och Internationella Röda Korset och Röda Halvmånen har samarbetat för att stödja samhällen i behov i mer än 100 år.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Röda Korsets stödlinje
Röda Korsets stödlinje
Ladda ned bild
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Röda Korset (TV). Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB (TH)
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Röda Korset (TV). Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB (TH)
Ladda ned bild

Om

Röda korset
Röda korset
Hornsgatan 54
11891 Stockholm

08-452 46 00http://www.rodakorset.se

Röda Korset finns över hela världen. Tack vare miljontals volontärer når vi fram till människor i kriser och katastrofer, även när det är svårt. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp, överallt och varje dag.

Följ Röda korset

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Röda korset

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 09:59:51 CET | Pressinbjudan

Välkomna till pressbriefing den 19 mars! Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye