Röda korsetRöda korset

Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola i arbetet under coronakrisen

Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola med sina nationella hjälpinsatser under coronakrisen. Röda Korset har tilldelats drygt fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation som ska gå till coronarelaterade hjälpinsatser i Sverige som ska hjälpa de mest utsatta.

Röda Korsets stödlinje
Röda Korset har lång erfarenhet av katastrofarbete och krisstöd, i världen och i Sverige. Runt om i landet engagerar sig människor för att hjälpa till på det sätt de kan. Vi finns på plats i 276 av landet 290 kommuner och engagerar 27000 volontärer. Organisationen har nu ställt om stora delar av sin verksamhet runt om i Sverige och även startat upp nya för att kunna bidra i arbetet under coronakrisen.
Exempel på dessa verksamheter är att vi hjälper riskgrupper med vardagsbestyr som att handla mat eller gå till apoteket. Vi har startat en stödtelefon för oroliga. Vi erbjuder digital läxhjälp. Vi har satt upp informationstält utanför sjukhus och i socioekonomiskt utsatta områden för att ge information på flera språk och stödja anhöriga. Coca-Colas bidrag gör att Röda Korset kan fortsätta med dessa verksamheter och utöka dem ytterligare.
 Vi är otroligt tacksamma att Coca-Cola visar humanitär handlingskraft och stöttar Röda Korsets arbete i kristider. Bidraget från The Coca-Cola Foundation kommer att göra stor skillnad för vår förmåga att stödja många människor i Sverige som påverkats av coronakrisen, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare på Svenska Röda Korset.
The Coca-Cola Company, tillsammans med bottlerföretag och The Coca-Cola Foundation donerar 120 miljoner dollar för att stödja hjälpinsatser kopplat till Covid-19 över hela världen. Det sker både i form av finansiellt stöd genom ideella organisationer som leder hjälparbetet, exempelvis Röda Korset, samt genom dryck till de som jobbar med att stoppa spridningen av Covid-19.
 Vi vet att vi gör som mest skillnad när vi arbetar tillsammans. I dessa utmanande tider är det viktigt att företag och samhällen samlas och gör vad vi kan för att hjälpas åt. Röda Korset gör ett ovärderligt arbete som vi är väldigt glada att vi kan stötta genom donationen från The Coca-Cola Foundation, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.
Coca-Cola i Sverige har tidigare stöttat Röda Korsets verksamhet. Under skogsbränderna i Sverige 2018 distribuerade Coca-Cola dryck till räddningspersonal, volontärer och evakuerade. Coca-Cola och Internationella Röda Korset och Röda Halvmånen har samarbetat för att stödja samhällen i behov i mer än 100 år.

Röda Korsets stödlinje
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Röda Korset (TV). Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB (TH)

Förslaget till ny migrationslagstiftning skulle få allvarliga humanitära konsekvenser3.12.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Svenska Röda Korset har lång erfarenhet av arbete för och med människor på flykt globalt, nationellt och lokalt. Vi finns med från flyktens början i konflikt och katastrof, längs flyktens väg, vid ankomsten i Sverige, i asylprocessen och etableringen i samhället samt med medmänskligt stöd i Sveriges förvar. Idag har Röda Korset skickat in sitt remissyttrande över betänkandet En långsiktigt hållbar migrationspolitik (SOU 2020:54).

Rätten till skydd får stå tillbaka när EU fokuserar på återvändande28.9.2020 08:56:08 CESTPressmeddelande

I onsdags presenterade Ylva Johansson EU-kommissionens förslag till en migrations- och asylpakt. Ylva Johansson betonade under pressträffen att EU ska erbjuda skydd till människor som behöver det, vilket är välkommet. Tyvärr motsäger förslagen retoriken - rätten att söka skydd och möjligheten för migranter och flyktingar att tillgodose sina grundläggande mänskliga rättigheter ges litet utrymme i pakten.