Röda korsetRöda korset

Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola i arbetet under coronakrisen

Svenska Röda Korset får hjälp av Coca-Cola med sina nationella hjälpinsatser under coronakrisen. Röda Korset har tilldelats drygt fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation som ska gå till coronarelaterade hjälpinsatser i Sverige som ska hjälpa de mest utsatta.

Röda Korsets stödlinje
Röda Korset har lång erfarenhet av katastrofarbete och krisstöd, i världen och i Sverige. Runt om i landet engagerar sig människor för att hjälpa till på det sätt de kan. Vi finns på plats i 276 av landet 290 kommuner och engagerar 27000 volontärer. Organisationen har nu ställt om stora delar av sin verksamhet runt om i Sverige och även startat upp nya för att kunna bidra i arbetet under coronakrisen.
Exempel på dessa verksamheter är att vi hjälper riskgrupper med vardagsbestyr som att handla mat eller gå till apoteket. Vi har startat en stödtelefon för oroliga. Vi erbjuder digital läxhjälp. Vi har satt upp informationstält utanför sjukhus och i socioekonomiskt utsatta områden för att ge information på flera språk och stödja anhöriga. Coca-Colas bidrag gör att Röda Korset kan fortsätta med dessa verksamheter och utöka dem ytterligare.
 Vi är otroligt tacksamma att Coca-Cola visar humanitär handlingskraft och stöttar Röda Korsets arbete i kristider. Bidraget från The Coca-Cola Foundation kommer att göra stor skillnad för vår förmåga att stödja många människor i Sverige som påverkats av coronakrisen, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare på Svenska Röda Korset.
The Coca-Cola Company, tillsammans med bottlerföretag och The Coca-Cola Foundation donerar 120 miljoner dollar för att stödja hjälpinsatser kopplat till Covid-19 över hela världen. Det sker både i form av finansiellt stöd genom ideella organisationer som leder hjälparbetet, exempelvis Röda Korset, samt genom dryck till de som jobbar med att stoppa spridningen av Covid-19.
 Vi vet att vi gör som mest skillnad när vi arbetar tillsammans. I dessa utmanande tider är det viktigt att företag och samhällen samlas och gör vad vi kan för att hjälpas åt. Röda Korset gör ett ovärderligt arbete som vi är väldigt glada att vi kan stötta genom donationen från The Coca-Cola Foundation, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.
Coca-Cola i Sverige har tidigare stöttat Röda Korsets verksamhet. Under skogsbränderna i Sverige 2018 distribuerade Coca-Cola dryck till räddningspersonal, volontärer och evakuerade. Coca-Cola och Internationella Röda Korset och Röda Halvmånen har samarbetat för att stödja samhällen i behov i mer än 100 år.

Röda Korsets stödlinje
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Röda Korset (TV). Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB (TH)

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

ICA, Apotek Hjärtat och Röda Korset i nationellt samarbete för att leverera mat och läkemedel15.4.2020 11:07:14 CESTPressmeddelande

ICA-handlare runt om i landet har engagerat sig för att äldre och andra riskgrupper ska få mat levererad hem, och Apotek Hjärtat har vidtagit åtgärder för att säkra tillgången till läkemedel. Det arbetet kommer nu att utvecklas och förstärkas ytterligare tillsammans med Röda Korset. ICA, genom ICA Sverige, ICA Stiftelsen och Apotek Hjärtat tillför 12 miljoner kronor till Röda Korset för att kunna hjälpa fler under coronakrisen.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.