Svenska Röda Korsets ordförande besöker Venezuela

Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström kommer med start idag att genomföra ett fem dagar långt besök i Venezuela. De humanitära behoven i Venezuela fortsätter att öka och Röda Korsrörelsen har därför sedan i våras mångdubblat sina insatser i landet.

Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Det allvarliga läget i Venezuela gör att det bland annat är svårt att få vård eftersom det råder brist på mediciner och sjukvårdspersonal. Venezolanska Röda Korset bistår med till exempel första hjälpen och mer avancerad sjukvård genom att driva 8 sjukhus och 33 hälsokliniker.

Svenska Röda Korset har bidragit med nära 6 miljoner i år till de utökade insatserna och Margareta Wahlström kommer att besöka en lokal hälsoklinik och ett sjukhus i Caracas samt besöka de sociala verksamheter som Röda Korset bedriver på gränsen till Colombia.

Efter sitt besök i Venezuela reser Margareta Wahlström vidare till El Salvador där Svenska Röda Korset jobbar med insatser för människor på flykt mellan Centralamerika och Nordamerika.

Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.