Svenska semesterfirare vill ha spanska tapas på tallriken och olivolja i resväskan

Många svenskar är matintresserade och det kulinariska intresset följer även med på semestern. Klassisk snabbmat väljs bort framför lokala rätter som spanska tapas och grillad färsk fisk. Dessutom hör matprodukter till de populäraste souvenirerna vi tar med oss hem i resväskan. Det visar Vings resepanel där 16 951 personer svarat på semesterrelaterade frågor.

Foto: Vings bildarkiv

84 procent av respondenterna tycker att det är viktigt att prova den lokala maten när de är ute och reser. Fyra av tio väljer helst spanska tapas följt av grillad färsk fisk, grekisk tzatziki och kötträtter på sin semestertallrik. Det som däremot väljs bort är hamburgare och korv med pommes frites.

Gärna ekologiskt och närodlat

För nära 7 av 10 (65,7 procent) är det viktigt att den mat som serveras på de restauranger man besöker på hotellet eller resmålet är tillagad på ekologiska och/eller närodlade produkter. 6,6 procent svarar att det till och med är mycket viktigt medan en dryg tredjedel (27,7 procent) svarar att det inte är det.

- På våra egna koncepthotell har vi under lång tid jobbat mycket med att stärka de lokala inslagen i restaurangerna och även frukost-, lunch- och kvällsbufféer innehåller lokal och närodlad mat så långt det går. I år har vi dessutom komponerat en modern vegetarisk a la carte-meny till våra O.B.C-hotell, säger Lennart Kevdal, Product Manager Food & Beverage för Vings koncepthotell.

Olivolja och vin populäraste souvenirerna

Att ta med sig en souvenir hem från resmålet är det många som gör och då gärna något ätbart. De fem populäraste matprodukterna är olivolja följt av vin, kryddor, ostar och likörer.

Topplista matfavoriter:

9. Olika skinkor (ex Pata negra, parmaskinka) 7,9 %

10. Kycklingrätter 12,5 %

10. Kakor och lokala bakverk 6,2 %

(Tre svar möjliga )                                                           (Tre svar möjliga )

Läs mer om Vings koncepthotell: https://www.ving.se/hotell

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer. Undersökningen genomfördes under perioden31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Foto: Vings bildarkiv

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.