Svenska semesterfirare vill ha spanska tapas på tallriken och olivolja i resväskan

Många svenskar är matintresserade och det kulinariska intresset följer även med på semestern. Klassisk snabbmat väljs bort framför lokala rätter som spanska tapas och grillad färsk fisk. Dessutom hör matprodukter till de populäraste souvenirerna vi tar med oss hem i resväskan. Det visar Vings resepanel där 16 951 personer svarat på semesterrelaterade frågor.

Foto: Vings bildarkiv

84 procent av respondenterna tycker att det är viktigt att prova den lokala maten när de är ute och reser. Fyra av tio väljer helst spanska tapas följt av grillad färsk fisk, grekisk tzatziki och kötträtter på sin semestertallrik. Det som däremot väljs bort är hamburgare och korv med pommes frites.

Gärna ekologiskt och närodlat

För nära 7 av 10 (65,7 procent) är det viktigt att den mat som serveras på de restauranger man besöker på hotellet eller resmålet är tillagad på ekologiska och/eller närodlade produkter. 6,6 procent svarar att det till och med är mycket viktigt medan en dryg tredjedel (27,7 procent) svarar att det inte är det.

- På våra egna koncepthotell har vi under lång tid jobbat mycket med att stärka de lokala inslagen i restaurangerna och även frukost-, lunch- och kvällsbufféer innehåller lokal och närodlad mat så långt det går. I år har vi dessutom komponerat en modern vegetarisk a la carte-meny till våra O.B.C-hotell, säger Lennart Kevdal, Product Manager Food & Beverage för Vings koncepthotell.

Olivolja och vin populäraste souvenirerna

Att ta med sig en souvenir hem från resmålet är det många som gör och då gärna något ätbart. De fem populäraste matprodukterna är olivolja följt av vin, kryddor, ostar och likörer.

Topplista matfavoriter:

9. Olika skinkor (ex Pata negra, parmaskinka) 7,9 %

10. Kycklingrätter 12,5 %

10. Kakor och lokala bakverk 6,2 %

(Tre svar möjliga )                                                           (Tre svar möjliga )

Läs mer om Vings koncepthotell: https://www.ving.se/hotell

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer. Undersökningen genomfördes under perioden31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Foto: Vings bildarkiv

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.