Svenska skolor ska ha tillgång till sin egen data

I en debattartikel i Dagens Samhälle uppmärksammar Peter Hellgren, vd Consid, det orimliga i att skolorna inte har fri tillgång till sin egen data! Tillsammans med Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors, kräver han att lagar och regler ses över.

"Det svenska skolväsendet har under snart två decennier tillåtit privata företagatt inte bara bygga upp it-systemen, utan även att kontrollera den data somgenereras i dem. Det har lett till en absurd situation där skolan inte har kunnatsäkerställa tillgång till sin egen data. Det är dags att se över regelverken kringdatahantering och lagring i offentlig sektor.

Under upphandlingsprocessen serallt bra ut. Huvudmannen äger all datasom läggs in i de olika plattformarna. När affären väl är klar är verkligheten enhelt annan. För att en skola ska få ta del av den data som den själv genereratmåste skolan betala – om denens får svar av it-leverantören på sin förfrågan.Det är fullkomligt oacceptabelt och motverkar den digitala transformation somSverige eftersträvar.

Representanter för denoffentliga sektorn ska inte behöva be en privatleverantör om lov för att komma åt data som kommunanställda, elever ochvårdnadshavare skapar, underhåller och utvecklar. Att den offentliga sektorndessutom ska betala för datan är absurt. För att skolan ska hänga med i dendigitala transformationen, kunna förbättra arbetsmiljön och användaskattekronorna på bästa sätt måste datan göras tillgänglig. Gratis. Nu."

Läs hela artikeln här:

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag och verkar inom IT, management och digital marknadsföring med visionen att digitalisera Sverige. Med 1 000 anställda, fördelade på 22 kontor, omsatte företaget en miljard kronor 2019.